Toekawijsheden

Standaard

Hallo bloggertjes,

deze week is Toeka weer van de partij in onze klas en hebben we ook het Toekathema “Schuld” verder uitgediept. Schuld… niet zo evident om uit te leggen. Wat is schuld? Wanneer krijg je de schuld? Wanneer geef je iemand de schuld? Mag je zomaar iemand de schuld geven? Krijg je ook de schuld als iets “per ongeluk” gebeurt? Allemaal bedenkingen waarover de kleuters toch even moeten bezinnen.

Dit lukt vrijwel vlot met het verhaal van Jonas en zijn schuld.
“Schuld wil niet meer in Jonas huizen en verhuist naar een hoekje van zijn slaapkamer. Nu dat Schuld niet meer in Jonas schuilt kan Jonas ook nergens meer de schuld van krijgen. Dit lijkt hem best wel leuk. Wanneer hij per ongeluk een kopje omgooit, krijgt hij ook niet de schuld van mama. Of wanneer hij het speelgoed niet in de juiste bak opbergt, geeft ook de juf hem niet de schuld. Jonas voelt zich veel beter uiteraard. Maar Schuld begint zich te vervelen in het hoekje van de slaapkamer en op een nacht kruipt hij weer bij Jonas in bed. Hij wil veel liever weer kattenkwaad uithalen… eens aan Jentes paardenstaart trekken … of het springtouw van Charlotte verstoppen… Maar daar is Jonas helemaal niet mee akkoord. Schuld mag enkel terugkomen als hij zich aan de regels houdt. Schuld vindt het wel jammer want kattenkwaad was meer dan leuk maar hij is dan toch nog liever bij Jonas waar er eens iets per ongeluk misloopt dan alleen in het hoekje van de kamer. En zo komt het dat Jonas en ieder van ons een “schuld” heeft.”

Na dit verhaal blijkt dat de kleuters veel beter begrijpen wat schuld is. En vooral enkele voorvallen van onze eigenste sloebers deze week (en voordien) zorgden ervoor dat het Toekathema meer diepgang kreeg en vooral zeer goed begrepen werd. Een schoolvoorbeeld van “de leefwereld van het kind”!

Ik heb de namen van onze kleuters weggelaten want het is nu zeker niet de bedoeling met de vinger te gaan wijzen… “Zeg, lees eens wat je kleuter heeft uitgespookt!” Neen, dus!

Een banaan in de gang op de grond … een klasgenoot heeft het gezien maar gaat er toch opzettelijk op trappen… Wie krijgt er de schuld? Is het terecht?
Een boekentas op de speelplaats vol met drankjes… twee kindjes staan er lustig op en neer op te springen, de drankjes lekken uit in de boekentas… Wie krijgt er de schuld? Is het terecht?
Een potje verf wordt per ongeluk omgestoten maar het jongetje komt er niet voor uit… Waarvan krijgt hij de schuld?
Een meisje wordt uitgesloten… ze mag niet meespelen van twee andere klasgenootjes. Het meisje is verdrietig… Kan het jouw schuld zijn als iemand verdrietig is?
Juf leunt tegen de kast, de garagelift valt eruit, is helemaal los. Juf ruimt het op en puzzelt alles terug in elkaar… Is het haar schuld dat de garagelift bijna kapot was?

Met bovenstaande voorbeeldjes is duidelijk dat de kleuters het helemaal begrepen hebben. In een filosofisch gesprekje besluiten we:
– schuld = als er iets misgaat en jij het gedaan hebt
– onterecht beschuldigd worden = als ze zeggen dat jij het gedaan hebt maar dit helemaal niet het geval is
– je mag niet zomaar iemand beschuldigen
– als er iets per ongeluk gebeurt, krijg je niet de schuld
– je krijgt wel de schuld als je iets opzettelijk doet
– liegen is opzettelijk iets verzwijgen en krijg je daarvan de schuld
– je kan iemand pijn doen of verdrietig maken door jouw schuld

Aansluitend op deze klassikale activiteit gaan de kleuters aan het werk aan de creatafel om een “schuldzakdoek” te maken. Een schuld… wat?

Een zakdoek die net geen schuld bevat. Elke kleuter heeft al eens meegemaakt dat iemand hem of haar beschuldigt van iets dat zij/hij niet gedaan heeft. Wanneer vanaf nu zoiets nog eens gebeurt, neemt de kleuter die ten onrechte beschuldigd wordt zijn/haar schuldzakdoek van de draad en gaat daarmee naar de juf om te zeggen dat hij/zij beschuldigd wordt van iets dat misgelopen is. De “beschuldigde” en de “schuldgever(s)” gaan samen een gesprek houden aanvankelijk met de juf – later alleen – om tot de vaststelling te komen of er inderdaad sprake is van onterechte beschudigingen. En wat er dan vervolgens moet gebeuren om de lucht uit te klaren.

Dus elke kleuter wordt vandaag of morgen aan de creatafel verwacht om zijn of haar “schuldzakdoek” kleur te geven met ecoline.

En morgen wordt het Toekathema “Schuld” nog eens héél leuk afgesloten met een muzikale en kleurrijke zakdoekendans!
We dansen op verschillende muzieksoorten en bewegen mee op de maat van de muziek… en zwaaien met de kleurrijke zakdoeken maar!

Ik vind het zelf een heel leuk gegeven die “schuldzakdoek”. Ik hoop dan ook vanharte dat het een succes wordt en de kleuters op die manier minder gauw komen klikken over iets dat gebeurt, iets dat iemand misdoet en even nadenken voor ze iemand beschuldigen.

Wordt zeker vervolgd…

Groetjes, juf Bérénice

Advertenties

Eén reactie »

  1. Ha, tof om te lezen!
    Ik kan soms wel denken over wie en wat het gaat en toch héél leuk!
    Hopelijk brengt het ook echt iets op hé.
    Echt leuk om op zo’n manier geinformeerd te worden over wat in de klas gebeurd.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s