Het beruchte boterhamexperiment

Standaard

Hallo bloggertjes,

even kort schetsen voor de “niet-K3-ouders”:

Gedurende drie weken hebben we een experiment gehouden in de klas: eens zien hoe lang het duurt vooraleer er schimmel op brood komt. Een sneetje brood op de kast in de klas… een sneetje brood thuis in de ijskast (dus het experiment ook als huistaak). Op welk sneetje brood komt het snelst schimmel?

Euh… drie weken verder en geen schimmeltje te bespeuren!!! Neen, ik zou liegen… enkel bij Destiny verscheen er de achtste dag schimmel op het sneetje brood thuis. Voor de rest bij niemand!

Oké, kan gebeuren, goeie koelkasten tegenwoordig?!

Maar wat met het brood op school dat gewoon op een bordje ligt en gedurende drie weken alle temperaturen doorstaat: van 20°C overdag, naar 10°C ’s nachts en zelfs vriestemperaturen enkele weken geleden ??? Er gebeurde niets!

Na een weekje vond ik dit niet abnormaal, na week twee was het tijd voor actie… Ik heb – hoe moet ik het mooi formuleren – even vals gespeeld om mijn experiment letterlijk kleur te geven. Dus nat gemaakt… geen resultaat! Overgoten met cola want de collega’s raadden zoet aan (ja het experiment werd zelfs in de leraarszaal besproken 🙂 )… het veranderde niets aan de zaak! Oké, water en bloem dan maar… geen veranderingen! Sneetje in een zak en toegeknoopt… het kwam er weer picobello uit!

Ondertussen waren we al drie weken verder!!!!! Laatste poging: brood nat maken en in een plastic zak steken, toeknopen en op de vensterbank leggen in de zon… je gelooft het nooit: geen haartje te bespeuren!!!

En toen heb ik de moed opgegeven 🙂

Er wordt gezegd dat alles wat je de dag van vandaag koopt veel sneller slijtage vertoont, dat niets meer zo lang meegaat als vroeger… da’s dan wel buiten het brood van tegenwoordig gerekend! 🙂 Al zou ik er wel niet meer van eten…

Groetjes, juf Bérénice

»

  1. Ja, ik bewaar thuis het brood voor de kippen van juf Marijke en daar zit er wel eens een schimmelboterham tussen maar als er schimmel MOET opkomen…?! 🙂

  2. Wat een leuk verhaal!
    Ik moet zeggen dat jij wel ‘straffer’ brood op de kop kan tikken dan wij, want wij hebben hier af en toe wel eens een schimmel-boterham tussen het oud brood voor de huisdieren zitten.
    Had ik dit eerder geweten, ik had er met plezier ééntje bezorgd. 🙂
    Toffe blog!
    Groetjes,
    An, een ex-k3-mama

Geef een reactie

