Schuldzakdoek

Standaard

Hallo bloggertjes,

een dagje later wordt mijn vorige blog reeds vervolgd want de schuldzakdoek (zie blog “Toekawijsheden”) werd vandaag al voor de eerste keer gebruikt.

Gisteren was er een incidentje gebeurd met een verfpotje. Zoals wel eens meer gebeurt: potje op de grond… Elke kleuterjuf kan het beamen, de keren dat zoiets voorvalt kan je niet meer op twee handen tellen. Dus absoluut geen reden om boos te worden, want eerlijk hoeveel keer ben ik het zelf al niet tegengekomen?! 🙂
Dus potje op de grond… maar als ik vroeg wie het gedaan had met de vraag om het even op te vegen… niemand! En ik ben tolerant wat knoeien betreft want een klas waarin de kleuters zich creatief uiten mag wél vuil worden (sjjjjjt, want dat hoort het onderhoudspersoneel natuurlijk niet zo graag 🙂 ) maar als het op liegen aankomt, ben ik minder inschikkelijk.

Een potje dat per ongeluk op de grond belandt, alle begrip voor maar een potje dat door niemand op de grond valt… grrrr!

Op zo’n momenten maak ik er ook een punt van dat de waarheid aan het licht komt dus om een lang verhaal kort te maken, er werd niet gespeeld totdat de “schuldige” kleur bekende.

Enkele maanden geleden hebben we ook van Toeka geleerd dat liegen nergens voor nodig is. Ook niet als er iets misgaat, zelfs Toeka is het toen overkomen.

Wat gebeurt er na een tijdje… S. vertelt dat hij het gedaan heeft.

Nu, vanmorgen open ik het heen- en weerschriftje van S. en wat blijkt: hij had het helemaal niet gedaan, hij had het ’s avonds spontaan tegen mama verteld. Maar hij had gezien wie het wél gedaan had.

Na een apart gesprekje met S. waar de andere kleuters uiteraard niet bij waren, komt de hele waarheid aan het licht. Moment bij uitstek voor S. om zijn schuldzakdoek boven te halen. Dus voor de klas doet hij zijn verhaal, ZONDER wie het wél gedaan heeft bij naam te noemen want de waarheid moest uit het kind zelf komen. We wilden NIEMAND zomaar beschuldigen…

Ik wil hier geen namen noemen want dat is nu net niet de bedoeling van dit verhaal. Ik wil enkel nog meegeven dat ik aan alle kleuters één voor één heb gevraagd of hij/zij het gedaan had en uiteindelijk is de kleuter zelf voor zijn fout uitgekomen – van de eerste keer – zonder dat ik heb moeten zeggen “maar S. heeft gezien dat jij het was…” Fantastisch dus! Ik had het niet onmiddellijk verwacht maar dit was echt wat ik wou bekomen!

Dus de schuldzakdoek is al mééééééééér dan goed van pas gekomen vandaag!

Ik had gezegd dat het verhaal een staartje zou krijgen hé 🙂

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

