Lotto

Standaard

Hallo bloggertjes,

vandaag starten we de dag met de vraag: “Wie kent de lotto?” Enkelingen hebben nog nooit gehoord van de lotto maar de meerheid kent het spel wel. Niet dat ik de kleuters op het slechte pad wil zetten en hen laten kennismaken met kansspelen… integendeel. Maar de lotto is een zeer gekend programma op de buis en mag dus niet ontbreken op netCOOL.

We houden er samen een praatje over. Mali kan haarfijn uitleggen wat de lotto is: dat zijn balletjes in een glazen kom, met nummertjes op en dan komen die er uit en dan moet je op een briefje kijken of je gewonnen hebt. “Mijn mama speelt dit soms ook”, zegt ze, “en in de familie heeft er al iemand gewonnen”.
“Ach ja, dat ken ik ook!”, roept Frann opeens… haar eurocent is blijkbaar gevallen! “Maar mijn mama speelt dat niet!”
Maar voor de rest zijn niet veel kleuters op de hoogte of mama of papa het al dan niet spelen. Ik heb hen gezegd dat ze dat dan maar eens aan mama en papa moesten vragen. Benieuwd of deze vraag tot bij jullie geraakt!

Dries zou dit ook graag eens spelen in ”t echt’. Ideale moment om te vertellen dat kindjes dit in ’t echt niet mogen, dat je ook voorzichtig moet zijn omdat je moet betalen om te mogen meespelen en het dwaas zou zijn om al je geld uit te geven aan het lottospel. “Oei ja, dan kan je geen eten meer kopen en dan ga je dood”, reageert Dries verontrust.
Ik vertel hen dat ik ook wel eens meespeel met de lotto omdat ik het wel leuk zou vinden om te winnen zodat ik een verre reis kan maken… Maar om enige vorm van “verontrustheid” uit de weg te gaan, druk ik hen ook op het hart dat ik voorzichtig ben en niet meer uitgeef dan € 2, waarop Anna reageert: “Je zou toch beter maar € 1 betalen!” Kinderlogica! 🙂

Groetjes, juf Bérénice

Eén reactie »

  1. ha! De vraag heeft mij dus bereikt, al is het dan via deze blog en niet via Dries. Zowel Dries als broer Sander vinden het vreselijk tof om naar ‘de ballen’ (zoals zij dat noemen) te kijken. Dan raden ze onderling welk cijfer er nu zal komen.
    En die verre reis, … die zien we hier ook wel zitten, maar misschien moeten we daarvoor eerst meespelen met de lotto 🙂

Geef een reactie

