Kookprogramma

Standaard

Hallo bloggertjes,

wat gebeurt er op een kookprogramma, vraag ik deze ochtend in de klas. “Ze koken”, antwoordt Beau logischerwijs. Milan vult aan dat een mevrouw iets niet kan klaarmaken en dat een “koker” die dan komt helpen… zoals Piet Huyzentruyt. “Mijn oma kijkt daar naar”, gaat hij verder. “En mijn mama kijkt daar ook naar”, zegt Lika. “En ik ook”, reageert Branko. En inderdaad want Branko kan haarfijn uitleggen wat er gebeurt.
Als ik vertel dat het geen “koker” is maar een kok, weet Branko: “Ja, want daar heeft hij voor geleerd!”

Aangezien ik ‘SOS Piet’ eigenlijk zelf nog niet gezien heb – hetzij een parodie daarop – moet ik dus stap voor stap te weten komen hoe de vork aan de steel zit. En ongelofelijk maar Branko weet er écht alles van! Brengt Piet het eten en de spullen mee of moet die mevrouw in de keuken daar zelf voor zorgen? “Ze heeft meestal de dingen zelf”, zegt Branko, “maar wat ze niet heeft, haalt hij uit zijn koffer.” Oké, dat wist ik dus niet! Koffer… had ik dus niet voorzien, gelukkig heeft juf Carines boekentas wat weg van een koffer en komt ie prima van pas!
Mijn spervuur aan vragen gaat verder: En dan? Dan legt hij uit wat die mevrouw moet doen? En mogen ze dan op ’t einde proeven wat ze klaargemaakt hebben? “Ja”, zegt Branko, “maar eerst vraagt hij nog ‘wat hebben we geleerd vandaag’ en dat moet die mevrouw dat allemaal opnoemen!”
Dus je leest het zelf, geen fabeltje dat Branko naar SOS Piet kijkt! 🙂

Achteraf gaan twee kleuters zelf aan de slag: Beau is de mevrouw die geen bananenmilkshake kan maken en Siemen kruipt in de huid van Piet Huyzentruyt. Stap voor stap zetten we het kookprogramma op poten. En achter de schermen steken de andere kleuters ook een handje toe.

Zo goed als iedereen drinkt gretig één bekertje uit, drie lekkerbekken – Siemen, Dries en Anna – zelfs twee! Enkel Lika en Mali zijn er niet zo zot van. Smaken verschillen maar één ding staat vast: de milkshake is overheerlijk!

Met dank aan alle mama’s en papa’s voor de ingrediënten!

Groetjes, juf Bérénice

Eén reactie »

  1. Ons Siemen-Pietje heeft het thuis ook nog eens in geuren en kleuren uitgelegd hoe je milkshake moet maken…wat was hij enthousiast! En zijn voetbalbroekje voor morgen ligt al klaar, want zijn ploeg gaat zeker winnen zegt hij!

Geef een reactie

