Afval, wat doen we ermee?

Standaard

Hallo bloggertjes,

vandaag gaan we eens kijken wat we met ons afval doen. In de kring staan er allerlei spullen (batterijen, een wasmiddelfles, een glazen fles en een drankje) en ook de twee vuilbakken uit de klas, nl. de ‘gewone’ vuilbak en de papierbak.

Wie wil er beginnen? Wie kan over de spullen iets vertellen?

Dries bijt de spits af. Hij zegt dat de batterijen niet in de gewone vuilbak mogen. Inderdaad! Ik verzamel ze op school in een kartonnen batterijendoosje maar wat doe ik ermee als mijn doosje vol is?! Milan en Siemen geven me de tip ze terug te brengen naar de winkel waar ik ze gekocht heb. Volgens Mali breng ik ze best naar de fabriek, waar ze worden gesmolten, vult Dries aan. Branko en Siemen hebben nog een beter idee: “Steek ze in de batterijen-oplader!” Ik leg hun dan even het verschil uit tussen batterijen die je kan opladen en die waarmee je dat niet kan doen. Dus wat moet ik dan doen met mijn volle batterijendoosje, vraag ik nog eens. “Gooi ze dan maar in de vuilbak!” reageert Siemen overtuigd. Aangezien dat niemand de juiste weg kent, leg ik de klas uit dat er een speciale ton / bak is die je in bepaalde winkels kan vinden of in het milieupark waarin je je oude batterijen kwijt kan. Mali weet direct waarover ik het heb want ze heeft de bak al eens zien staan.

We kiezen iets nieuws uit… wat doen we met de glazen fles? In de glasbak, weet Milan, er staat er ene aan het rustoord, vult hij aan. Branko heeft er ook al één zien staan aan Julies (zijn zus) school… ja, ja, bij de KSJ vervolledigt Dries. Ook Beau weet dat er eentje staat naast mama’s werk. Dus glascontainers in overvloed! 🙂 Ik vertel hun dat ik eigenlijk mijn glas thuis verzamel in een kartonnen doos en als die vol is ik er nadien mee naar het containerpark in Waarschoot rijd waar Milan graag een handje toesteekt om ze in de glasbakken te gooien. “Ik doe dat ook graag”, reageert Lika enthousiast.

Als volgende is de plastic wasmiddelfles aan de beurt. Branko zou die in de zwarte zak deponeren maar Lika weet dat die in de blauwe zak moet. PMD, een moeilijk woord voor de kleuters! We bekijken natuurlijk wat er wel en niet in de PMD-zak mag. En over PMD valt er nog veel meer te vertellen, ideale materie om te recycleren. “Wat is dat?” vraagt Dries. Siemen en Milan denken dat het dingen zijn die niet naar het milieupark mogen. Maar Lika heeft het bij het rechte eind: je kan het opnieuw gebruiken. Ik toon het recyclagelogootje en laat hun versteld staan als ik vertel wat je allemaal kan recycleren en wat je ermee opnieuw kan verkrijgen. Zo worden 27 plastic waterflessen een fleece trui, 19 000 conserveblikken een auto en 640 blikjes een fiets. WAW!

Wat er in de papierbak moet weet iedereen: papier! Maar wat nog? Dan krijg ik meer vragende blikken, alleen Branko weet het: karton!

En alles wat in bovenstaande niet kan, moet in… de ‘gewone’ vuilbak, dat weten ze allemaal.

Na zo’n uitgebreid leergesprek zijn we klaar om morgen in het milieupark alles in de juiste container te deponeren!

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

