De weg van het afval

Standaard

Hallo bloggertjes,

vandaag bekijken we eens welke weg het afval aflegt tot het weer gebruikt kan worden.

We beginnen bij het PMD. Milan gaat van start: “We zetten de blauwe zak op straat.” De vuilniskar komt de zakken ophalen, vult Lika aan. Ik leg dan uit dat alles naar de fabriek gaat waar het gewassen en gemalen wordt. Wat gebeurt er dan met de stukjes plastic? Dries weet dat ze in de smeltmachine worden gesmolten en daarna nieuwe dingen van worden gemaakt. Die dan naar de winkel gaan, sluiten Siemen en Lika in koor af.

Oud plastiek wordt nieuw en brik wordt gebruikt om meubels te maken. “Wat zijn meubels?” vraagt Dries. Hij wordt daarin geholpen door zijn klasgenootjes want stoelen en tafels zijn meubels, weet Anna. Destiny geeft kasten als voorbeeld en Siemen denkt nog aan de zetels. Dries weet het nu helemaal!

Ook het glas wordt onder de loep genomen. Siemen vertelt dat het glas eerst naar de glasbak moet. Ik geef ook “glasbol” als nieuw begrip aan. “Een grappig woordje”, lacht Dries. Oké, wat gebeurt er dan met de glasbak? Mali doet haar verhaal: “De vuilnisman steekt dat glas in een karretje die aan de vuilniswagen hangt en het glas wordt weggevoerd.” Naar de fabriek, vult Anna aan. Wat gebeurt er dan met dat glas in de fabriek? Volgens Destiny worden er dan gewoon dopjes op gedaan… Anna denkt dat de flessen onmiddellijk weer gevuld worden. Ik wijs de kleuters erop dat de flessen sowieso gebroken zijn als de glasbol leeggegoten wordt. “Ach ja, ze gaan de stukjes lijmen!” reageert Siemen. Gelukkig niet! 🙂 Anna denkt logisch verder: “Ze worden gesmolten.” Inderdaad en nadien krijgen we weer nieuwe flessen.

Dan belanden we bij het papier. De vrachtwagen haalt het op en rijdt ermee weg, gaat Siemen van start. Naar de fabriek, vervolledigt Lika. Wat doen ze bij het papier? Water, weet Siemen. Dan krijgen we een soort papierpap. En wat maken ze van de droge “papierpap”? Wc-papier, ziet Junior en ook kranten, merkt Lika op. Waarvan wordt papier gemaakt? Bomen, weet blijkbaar enkel Mali.

Tot slot het groenafval. Dat lijkt wat moeilijker want blijkbaar hebben niet veel kleuters daar ervaring mee. Beau ziet dat je bananenschillen kan composteren. Maar waar doen we dat groenafval in? Beau zou ze gewoon in de vuilbak doen en Lika in de blauwe zak. Gelukkig kent Mali een composthoop. Zij heeft dan ook een grote tuin, vertelt ze. En als ik Siemen mag geloven heeft hij helemaal geen tuin… maar ik laat me natuurlijk niet zomaar vanalles wijsmaken 🙂 en zeker niet als ik bij hem al eens een huisbezoekje heb gebracht! 😉 Aangezien dat veel kinderen geen ervaring hebben met de composthoop leg ik de werking ervan wat uit maar volgende week zullen we dat nog eens extra doen. Oké, als we goed composteren krijgen we een soort nieuwe aarde… wat doen we ermee? Nieuwe dingen zaaien, zegt kenner Mali.

Na deze hele uiteenzetting krijgen ze een werkblaadje: Welke weg legt het verschillend afval af? Het is de bedoeling dat ze de prentjes in de juiste volgorde kleven. En wie even twijfelt kan altijd nog eens een kijkje gaan nemen op de vertelplaat.

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s