Drijven en zinken

Standaard

Hallo bloggertjes,

na de ochtendspeeltijd gaan we de experimentele toer op.

Ik zet een kuipje met water in de kring en heb een heleboel spulletjes bij de hand.

Eerst even polsen of de kleuters vertrouwd zijn met de begrippen ‘drijven’ en ‘zinken’. Milan en Junior weten dat drijven boven water blijven is. En zinken is onder water gaan, vult Milan aan.

Oké, da’s duidelijk en nu mogen de kleuters raden…

Wat gebeurt er met een plastic potje dat ik recht in het water zet (met de bekerbodem naar onderen) en eentje dat ik er schuin in leg (zodat er water kan inlopen). Enkel Dries en Milan zijn in beide gevallen juist. We ontdekken dat de beker die er recht ingezet wordt wel omvalt maar toch blijft drijven. Maar het potje waarin er water loopt zinkt, al zinkt het toch niet helemaal.

Een droge spons en een natte spons… wat zullen we te zien krijgen? Frann, Siemen, Branko, Dries en Destiny zijn juist: de droge spons drijft, maar als ik de spons kletsnat maak, zinkt ze, maar toch weer niet helemaal.

Het wordt er niet gemakkelijker op want ik heb een houten lepel en eentje in ijzer. Wat gaat er nu gebeuren? Lika, Frann, Anna en Dries laten zich niet misleiden. De houten lepel drijft, de ijzeren zinkt.

Een kurk… wat gaat de kurk doen? Enkel Lika en Milan zijn een beetje mis, de anderen beginnen het door te hebben.

Een muntstuk? Enkel Anna heeft het aan het verkeerde eind. Ik vertel hen over een fontein waar de mensen soms “geluksmuntjes'” ingooien. De kleuters knikken en weten blijkbaar helemaal waarover ik het heb. Enkel Anna heeft dit nog nooit gezien, vandaar…

Een potlood… wat gaat er met het potlood gebeuren? Enkel Lika en Emmily laten zich vangen. Waarom drijft het potlood? Daar weet Mali het antwoord op: “Het potlood is van hout en blijft drijven zoals de houten lepel!” Prima associatie!

Een droge prop papier… Oei, da’s blijkbaar moeilijker want ik zie velen twijfelen. Lika, Frann, Dries, Destiny, Gilke en Mali raden het goed. De prop blijft drijven. Maar ik vertel hen dat ik de prop even ga laten drijven en dat er ‘misschien’ iets gaat gebeuren.

Over naar het volgende voorwerp: een knikker. Iedereen is het erover eens: de knikker zinkt. Als ik vraag naar het waarom antwoordt Mali: “Ik weet dat gewoon want in mijn aquarium thuis liggen er ook knikkers op de bodem” en Siemen heeft dat dan weer gezien in een waterkom in het eerste leerjaar. Milan denkt dan weer dat de knikker zinkt omdat ie van ijzer is. Maar Gilke verbetert hem: “Een knikker is van glas!”

Dan opeens roept Dries: “Kijk, de prop zinkt!” “Ja natuurlijk”, antwoordt Frann, “de juf had toch gezegd dat er iets zou gebeuren!” 🙂

En ook met het laatste voorwerp laten de kleuters zich niet meer foppen. Dit heel klein steentje… drijven of zinken? Zinken natuurlijk!

Nadien krijgt de bassin een plaatsje in de gang en mogen de kleuters vandaag en morgen het bijpassende werkblaadje oplossen. De kleuters hebben nog nooit zo graag een werkblaadje gedaan! 😉

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

