De eerste dagen van m’n K3-tjes

Standaard

Hallo bloggertjes,

we hebben nu reeds een weekje school achter de rug en alles begint stilletjes aan in z’n plooi te vallen.

Sommige kindjes moeten nog steeds even wennen want ik zie dat Margot elke morgen nog met betraande oogjes in de rij staat. Maar ik ben ook heel trots op haar dat ze de laatste twee dagen zonder tranen het klasgebeuren beleeft. Vandaag heeft ze zelfs in het schrijfhoekje zeker van zichzelf een slogan i.v.m. pesten gestempeld… als dit geen vooruitgang is… SUPER! Dus ik ben er zeker van dat de rest ook wel volgt!

Gianni doet niets liever dan spelen in de klas, al moet hij dan weer heel erg wennen aan de tijdindeling van de dag want elke dag vraagt hij: “Juf, is het vandaag een korte dag?” En dat we wat langer dan 5 min. in eenzelfde hoek spelen, moet hij ook gewoon worden… In zijn enthousiasme vlindert hij van ’t één naar ’t andere. Als het allemaal zo leuk is, is het moeilijk kiezen natuurlijk!

Janara wordt later beslist juf want zij steekt haar neus overal in… figuurlijk dan! 😉 Alleen in de kring is ze eerder rustig en verwacht ik dat ze in de toekomst wat openbloeit.

Mare is dan weer de rust zelve. Alles beleeft ze op haar eigen tempo… “Haast en spoed is zelden goed” ja, ja, dat weet Mare als geen ander!

Arwen en Rhune, ik doe mijn best om ze uit elkaar te houden en – pluim voor mezelf – soms lukt het zelfs al een beetje. Onze twee meiden zijn ook superenthousiast, zij willen ook alles eens uitgeprobeerd hebben. Dan liefst niet met elkaar want dan liggen ze blijkbaar al vlug eens met elkaar in the clinch. In de rij stappen samen lukte vandaag echt niet: Arwen vond dat Rhune geen “mooi hand” gaf en Rhune had er alle plezier in dat Arwen zich eraan ergerde… ’t Is van je familie dat je ’t moet hebben! 🙂

Axelle is onze ‘babbel-lut’ of zo is ze tenminste al enkele jaartjes gekend. 😉 Maar in de kring weet ze zich in te tomen als het moet – BRAVO – en vandaag heb ik haar (en niet alleen haar, geloof me vrij) uitgelegd dat als je ene keer “juf!” roept dit voldoende is en als ik niet direct reageer is dit omdat ik een ander klasgenootje aan het helpen ben en je dan even moet wachten… Zouden m’n kleuters het morgen nog weten?! 🙂

Zoë, Beau en Margot zijn onze kringmadammekes 🙂 In de kring (de plek voor de gemeenschappelijke activiteiten hé) vinden ze er niet beter op om te staan dansen, zingen en giechelen. Wat was ook al weer de afspraak?! Als we moeten wachten tot iedereen klaar is met opruimen, gaan we zitten, nemen we een boekje of babbelen gezellig in alle rust wat met elkaar… Euh, gezellig vinden mijn meisjes het alvast, ‘in alle rust’ moeten ze nog wat oefenen 😉 Zeg nu nog eens dat ze in K3 geen plezier hebben! In de gemeenschappelijke activiteiten zijn ze minder luidruchtig… heel geconcentreerd, dat wel maar actief deelnemen zit er nog niet helemaal in. Zoë heb ik vandaag meer dan eens aan het woord gehoord, dus alvast een goeie start! En onze twee andere meisjes moeten er nog even in groeien… Tijd zat natuurlijk!

Gitane, een jaartje jonger dan de rest, is nog een beetje onzeker. “Juf, hoe moet dat?” “Juf, is het goed zo?” Maar natuurlijk, ik vind het nu vooral fijn dat ze zo erg haar best doet! Alles eens uitproberen, zo pakt Gitane het aan! En gelijk heeft ze…

Hailey is onze speelvogel. Poppenhoek, winkel, poppenhuis, … haar meest favoriete hoeken van de klas. Maar ja, soms moet er al eens gewerkt worden en ook al zou ze zich graag verstoppen, ik weet haar altijd te vinden! 🙂

Khan zou eigenlijk het liefst de hele dag met de blokken of Playmobil spelen… dat dit niet gaat, heeft hij ondertussen al gemerkt. En laat ik zijn mama nu eens verrassen: hij heeft al UIT ZICHZELF de creatafel bezocht… Een pluim voor zoonlief, mama?! 😉

Marissa heeft al helemaal haar plaatsje in de klas veroverd. Ze lijkt het met iedereen goed te vinden en als iemand op haar tenen trapt – figuurlijk dan – zal hij of zij het ook geweten hebben. Zonder agressief uit de hoek te komen, zegt ze waarop het staat. Aan alles neemt ze actief deel, zowel het gebeuren in de hoeken als in de kring. Al betrap ik haar soms wel eens op “kappertje spelen” als wat ik vertel supersaai – in haar oren dan 🙂 – klinkt!

Imme houdt ook wel van wat actie. Op de speelplaats zoeft ze voorbij op de step en in de kring is ze graag aan het woord maar ze kan daarbij rustig haar beurt afwachten, helemaal zoals het hoort. Super, Imme! Voor de rest heeft ze een boontje voor het teken- en stempelhoekje. Daarin kan ze helemaal haar gang gaan. En als er opgeruimd moet worden – haar eigen hoek of dat van een ander – staat Imme op de eerste rij. Daarvoor mocht ze vorige week al eens een beloning kiezen uit mijn rommeltjesdoos!

Ruben heeft ook al helemaal zijn draai gevonden. Hij gaat op ontdekking in de verschillende hoeken van de klas. In de kring is hij nog wat stil maar als ik hem wat vraag, laat hij van zich horen en daar ben ik al heel blij mee!

Beau is al twee daagjes afwezig. Kriebelbeestjes houden Beau van school thuis. Een pluim voor mama en papa die er op die manier voor zorgen dat de luisjes geen kans krijgen om zich te verspreiden in de klas. We zien Beau hopelijk gauw terug want ze moest de eerste week toch wel wat wennen aan haar nieuwe klasgenootjes. In de klas verloopt de gewenning al vlot, enkel op de speelplaats krijgt ze heimwee naar haar vroegere klasgenoten. Maar als we haar daar allemaal bij helpen zal Beau zich ook gauw tussen ons nieuwe K3-bende thuis voelen!

En ook Bram is al twee daagjes thuis. Van hem weet ik dat hij jammer genoeg wel ziek is. We wensen hem vlugge beterschap! En zeker Khan vindt dit beslist niet zo fijn want hij had in Bram een beste vriend gevonden!

En juf Bérénice? Zij is de zomervakantie al helemaal ontgroeid! 🙂 Het is altijd even wennen en ook ik heb mijn draai gevonden tussen mijn nieuwe sloebers. Want wie zijn die 17 kleutertjes? Altijd een ontdekking en eigenlijk blijft dit zo het hele jaar door want uiteraard zijn alle hersenspinsels hierboven slechts indrukken van de eerste dagen. Het proces van elkaar te leren kennen duurt het hele jaar door…

Groetjes, juf Bérénice

»

  1. Juf Bérénice,
    een pluim voor al je schrijfwerk, wij vinden het super dat we zoveel te weten komen over het klasgebeuren.
    Soms denk je ‘kon ik maar eens een vlieg zijn’, wel, zo voelt het als je dat allemaal leest.
    Doe gerust zo verder, het is een plezier om te lezen!
    Groetjes,
    mama en papa van Imme

  2. Echt prachtig hoe we alles kunnen meebeleven op deze manier!!

    Ik denk dat alle ouders daar enorm mee gediend zijn!

    Op deze manier kunnen we ook nagaan of de kids thuis dezelfde ‘tikjes’ hebben dan op school en of het actieve leerlingen zijn.

    Bedankt Juf Bérénice!

    Groetjes,

    Lies en co

Geef een reactie

