Opruimen

Standaard

Hallo bloggertjes,

opruimen is meestal niet de lievelingsbezigheid van de meeste kleuters. 😉

Meestal zijn het altijd dezelfde kleuters die opruimen en meestal zijn het ook altijd dezelfde die op de bank gezellig een boekje lezen terwijl anderen hun rommel opruimen.

Normaalgezien is de afspraak: we ruimen ons eigen hoekje op en helpen waar nodig. Maar ja, er zijn er natuurlijk altijd kkleuters die door de mazen van het net wegglippen! 🙂

Voor mijn flinke opruimers is er “de rommeltjesdoos”. Het woord zegt het zelf een doos (in dit geval een mandje in stervorm) gevuld met rommeltjes. Is er iets dat een kleuter leuker vindt dan rommeltjes?! Neen, natuurlijk niet! 🙂

En af en toe beloon ik dan eens – héél onverwachts – mijn flinke opruimers… dan mogen ze iets kiezen uit de rommetjesdoos. Vandaag was het de beurt aan Beau (Van Moerkerke). Zij zette al enkele dagen haar beste beentje voor als er opgeruimd moest worden. Houden zo, Beau! Maar niet alleen Beau heeft de binnenkant van mijn mandje al gezien, neen hoor, ook Imme is een flinke opruimster en mocht al iets kiezen. En als ik zie hoe goed ze dit elke dag opnieuw doet, zal het mij niet verwonderen indien zij binnenkort nog eens wat leuks zal mogen kiezen!

Maar mijn rommeltjesdoos verschijnt heel onverwachts… zo gaan de kleuters niet enkel opruimen om beloond te worden… Neen, ze worden beloond omdat ze opruimen… net dat ietsjes anders! 😉

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

