Eerste schooldag

Standaard

Hallo bloggertjes,

hier ben ik weer, na een ‘writer’s block’ van bijna 2 maanden. Mijn ouwegetrouwen weten dat ik hier af en toe een blogje plaats over het reilen en zeilen in de klas.

1 September… lijkt me een mooie dag om ermee van start te gaan! 🙂

Onze derde kleuterklas telt 15 kleuters:

We verwelkomen op de Zandloper nieuweling Pepijn! Maar ook voor 10 anderen is de derde kleuterklas volledig nieuw: Lennert, Davina, Vincent, Tiemen, Luca, Maud, Ylena, Zayna, Anthe en Esthée. Deze bende wordt aangevuld met m’n hulpjuffen Arwen, Gitane en Margot. Zij kennen het reilen en zeilen in K3 vlekkeloos… hoop ik toch! 😉 Neen, neen, ik ben er zeker van! Na een traantje deze ochtend wist Margot me in het klasboek toch te vertellen dat ze me gemist had! Lief hé… ❤ De bloggers die goed opgelet hebben, weten dat er nog eentje ontbreekt… inderdaad: Imke, zij is nog even op vakantie!

Wat hebben we vandaag gedaan?

We zijn de dag gestart met de daglijn (= Wat doen we vandaag?) en het ontdekken van reeds enkele hoeken. Hier moeten de kleuters duidelijk nog gewoon worden dat we in K3 niet meer vlinderen van het ene hoekje naar het andere en dat 20 min. een minimum is dat we in ons hoekje blijven… Geloof me, volgende maand zijn ze er al vertrouwd mee!

De speelhoeken kwamen het meest aan bod maar meer dan de helft van de klas zette reeds zijn/haar beste beentje voor aan de creatafel. Davina, Luca, Arwen, Maud, Ylena, Margot, Esthée, Gitane en Pepijn maakte reeds het kaftje – met bellenblazen – voor rond ons heen- en weerschriftje. De creatafel werd met ecoline tot 2 keer toe gedoopt door Maud en Arwen 😀 Kan gebeuren!

De mama’s of papa’s van de kinderen met kleurrijk kaftje kunnen aan ’t plastificeren gaan! 😉

Na de speeltijd hebben we estafette leren spelen in de kleuterturnzaal. Daarbij ging de groene ploeg met de meeste punten lopen…

Terug in de klas heb ik het werkblaadje uitgelegd… “Voor en na”… Wat doet het kindje eerst, wat doet het dan? Margot, Gitane en Luca schuwen de denktafel niet en gaan onmiddellijk aan de slag.

En de anderen spelen in de speelhoekjes of werken aan de creatafel.

In de namiddag kiezen we ons kentekentje… hier komen ze:

Arwen: luchtballon

Margot: vlieger

Gitane: ijskar

Pepijn: hartje

Anthe: zonnetje

Luca: kersen

Esthée: trein

Tiemen: slak

Ylena: slee

Zayna: slang

Maud: sneeuwman

Vincent: picknickmand (alhoewel hij supergraag de slang was geweest maar Zayna was ‘em voor 😉 )

Davina: spar

Lennert: emmertje

En Imke krijgt de appelboom.

En weer is er véééééééééél tijd voor hoekjes…

Voor we naar huis gaan, haalt juf het klasboek boven… Wat is dat? De kleuters vertellen kort iets wat ze willen, juf noteert en leest nadien voor… dat laatste vond vooral Ylena wonderlijk “Hé juf, dat hebben we verteld!” 🙂

En dan is ’t tijd om naar huis te gaan met een welkomgeschenkje van de juf en een Zandloperballon… Hopelijk was de eerste dag voor al onze sloebers een beetje feest. Ik heb het in ieder geval super naar m’n zin gehad met m’n nieuwe K3-tjes!

Groetjes, juf Bérénice

»

  1. Vandaag eindelijk eens kijkje genomen op de weblog.
    ’t Is fantastisch, hoe krijg je het allemaal voor mekaar?
    Nu begrijp ik waarom Pepijntje zich zo snel op zijn gemak voelt,
    het is gewoon superleuk op school!
    groetjes, Natasha

    • Ben blij te horen dat Pepijn het superleuk vindt. Hij is zelf ook heel spontaan en ziet overal het beste in… een toffe eigenschap!

  2. Dag Juf Bérénice,

    Ook ik ben hier een kijkje komen nemen en is inderdaad heel leuk via het Weblog zowat ditjes en datjes te weten komen, Imke vertelt wel eens iets over de klas maar kan evengoed kort van uitleg zijn en dan moeten we het stellen met “het was leuk.”

    Een mooi initiatief dit K3 Weblog, succes ermee!

    Groetjes,
    Ingrid

  3. Hallo juf Bérénice,

    Maud vond het super in de derde kleuterklas!

    Wel leuk dat ik iets kan lezen op Weblog want Maud lost niets!!
    Het is allemaal goed en leuk, maar voor de rest niet te veel details!

    Ben al benieuwd naar de tekeningen en werkjes dat ze gaat maken in de klas.
    Vond die altijd zo mooi als ik in uw klas kwam 🙂

    Vele groetjes
    Annabel

    • Altijd leuk te horen dat de kleuters blij zijn want het is tenslotte voor ons beiden een nieuwe situatie.

      Ja, ja voor de mama’s en papa’s is weblog een beetje vlieg zijn in de klas! 😀

Geef een reactie

