Pas maar op of ik eet je op!

Standaard

Hallo bloggertjes,

“Pas maar op of ik eet je op” is de titel van het gelijknamige boek voor kleuters waaruit ik  vandaag heb voorgelezen. Het boek kadert in ons pestproject dat doorheen de hele school loopt.

Misschien vertelde je kleuter wel de inhoud van het verhaal maar misschien ook niet?! In dat geval zit je met deze blog op het juiste adres!

Tom is een jongen die met zijn mama en zusje Britt naar de stad gaat wonen met het gevolg dat Tom en Britt op een nieuwe school terecht komen. Tom zit echter in de klas met grote pestkop Nik! Tom draagt een bril en uitgescholden worden voor “Stomme Tom, schele Tom, je ogen zijn krom,…” is dagelijkse kost voor Tom. Tom heeft geen zin meer in de nieuwe school en sluipt op een nacht het huis uit en trekt met de bus naar z’n tante die nog steeds in zijn vroegere dorp woont. Hij doet zijn tante het hele verhaal, maar uiteraard kan hij niet zomaar bij z’n tante blijven want mama en Britt zouden hem dan heel erg missen. Op de stoep van zijn tantes huis maakt hij kennis met een zwarte zwerfhond. Tom zou graag de hond houden en mama vindt het oké. Sindsdien heeft hij misschien geen vrienden op school maar heeft hij er wel een beste vriend bijgekregen, nl. Flap. Op een dag gaan Flap en Tom wandelen. Ze lopen er Nik tegen het lijf. Flap gaat wild tekeer tegen Nik en Nik toont zich opeens niet meer zo sterk, integendeel, hij is superbang voor Flap. Wanneer Tom Flap tot bedaren kan brengen, ziet Nik dat Tom ook heelwat te bieden heeft. En dan nodigt Nik Tom uit om samen te gaan voetballen met zijn vrienden. Sinds die dag ziet Tom de nieuwe school helemaal zitten!

Na het verhaal denken we even na over pesten. Wat is pesten? Wat vinden we ervan? Hoe ervaren we dit?

Het is nu de bedoeling dat we enkele rake slogans i.v.m. pesten verwoorden. Lijkt gemakkelijk maar is het absoluut niet… ‘Maak een zin’ klinkt eenvoudig maar is het voor de meeste kleuters absoluut niet.

Het gaat nogal moeilijk van start. De kinderen verwarren eigenlijk het pesten met het ruziemaken. Voor hen is pesten: duwen, slaan, schoppen, bijten,… Ik probeer hen uit te leggen dat pesten vooral iemand pijn doen is met woorden… lelijke dingen zeggen, zoals in het verhaal.

Maar de meeste slogans draaien toch uit in de richting van ruziemaken. Eigenlijk wel goed nieuws dat ze ‘pesten’ niet echt goed kunnen plaatsen… wil toch zeggen dat ze er nog niet in aanraking mee zijn gekomen… oef!

Lees hieronder de kleuters hun hersenspinsels:

– Schoppen is lelijk! (Pepijn)

– “Vuile uil” is niet leuk! (Esthée)

– Ik vind slaan lelijk. (Margot)

– Trekken en sleuren vind ik niet leuk. (Maud)

– Vechten vind ik héél stout! (Gitane)

– Trekken en sleuren vind ik ook héél stout. (Tiemen)

– ‘Nijpen’ vind ik ook niet leuk. (Arwen, Ylena)

– Slaan vind ik ook niet leuk. (Vincent)

Je leest het, de kleuters verstaan vooral ‘fysiek pijn doen’ onder pesten. Enkel Luca verwoordt het bondig: “Plagen en pesten vind ik niet leuk!”

Prima samengevat, Luca!

Groetjes, juf Bérénice

Advertenties

»

  1. Dit mis ik nu al… Nu moet ik het stellen met een magere “goed” en “ja” of “nee” als ik eens probeer te vissen naar hoe Marissa haar schooldag was (in het 1e leerjaar) 😉

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s