Kleuren rijmen

Standaard

Hallo bloggertjes,

vandaag herhalen we het kleurrijmversje dat we vorige week aanleerden.

De laars kleur ik paars

De boot kleur ik rood

De schoen kleur ik groen

Het kasteel kleur ik geel

De pauw kleur ik blauw

Het hart kleur ik zwart

En boven mijn oog kleur ik alle kleuren van de regenboog!

Dit wordt ook het werkblaadje van deze week. De plaatjes zijn nog niet gekleurd dus de kleuters geven het prentje de juiste kleur… Wie kan er al kleurrijmen?

Maar om helemaal in rijmstemming te komen gaan we samen eens kleurrijmen. En deze keer niet gewoon woordjes, neen, we maken een rijmzin.

Die zin maken blijkt weer moeilijk, er komen steeds twee rijmwoorden op de proppen maar dan deze twee woordjes in een zin gieten… pfff, moeilijk! 😀 Maud bedenkt ‘groen’ en ‘pompoen’. Wie kan er een zin mee maken? Niemand blijkbaar dus juf gaat van start: Groen… er zit een kabouter in de pompoen.

En dan zijn we min of meer vertrokken…

Rood… iemand valt uit de boot (Ylena)

Rood… ik ben bloot (Gitane)

Paars… er zit een kabouter in de laars (Arwen)

Blauw… ik zie een pauw (Gitane)

Roos… er zit een gat in de doos (Arwen)

Blauw… ik trouw met jou (Gitane)

Blauw… ik hou van jou (Maud met een beetje hulp van de juf)

Roos… Luca is boos (Tiemen met een beetje hulp van de juf)

Groen… ik kus met een pompoen (Gitane)

Geel… ik ben verliefd op een kameel (Gitane)

Geel… ik sla op mijn keel (Margot)

Zwart… ik hou van een hart (Tiemen)

Bruin… ik doe spelletjes in de tuin (Pepijn)

Grijs… ik sta in ijs (Gitane)

Grijs… ik eet een ijs in het paradijs (Pepijn met een beetje hulp van de juf)

Luca bedenkt ‘rood’ en ‘dood’ maar kan er geen zin mee maken… Tiemen maakt het voor haar af: Rood… de eekhoorn is dood.

Maud vindt ‘wit’ en ‘rit’ maar ook bij de zin blijft ze haperen… Gitane rijmt in haar plaats: Wit… ik maak met Maria een rit.

Davina denkt aan ‘wit’ en ‘pit’ en hier weet Luca het wel: Wit… er zit een gat in de pit.

Pepijn vindt nog een rijmwoordje op ‘blauw’, nl. ‘touw’ maar de zin werkt Vincent af: Blauw… iemand pakt een touw.

Gitane bedenkt ‘goud’ en ‘zout’ en daar vindt Pepijn met wat hulp van de juf een rijmzin bij: Goud… ik eet frieten met zout.

Lennert denkt aan ‘groen’ en ‘Koen’ maar een zin lukt niet dus Tiemen neemt het voor zijn rekening en het wordt een drieledige rijmzin 😉 : Groen… Koen geeft een zoen!

Wie kan er nog iets bedenken met ‘paars’ en ‘laars’?

Paars… er is vuur uit de kaars (Tiemen)

Ik geef iedereen de kans maar sommige kleuters krijgen – ondanks een rijmhandje hulp van de juf – de draai niet te pakken. Rijmwoorden vinden begint bij de meesten al te lukken maar rijmzinnen maken is natuurlijk al een stapje verder…Gitane moet ik af en toe het zwijgen opleggen want zij rijmt erop lost dat het een lieve lust is. Poëzie wordt in de lagere beslist haar lievelingsvak! 😉

En nu benieuwd of onze kleuters kunnen kleurrijmen op het werkblaadje van deze week… Een vijftal kleuters gingen vandaag al aan de slag en met succes… nu de anderen nog!

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

