Invulling thema “Feestneuzen”

Standaard

Hallo bloggertjes,

trouwe bloggers zullen gezien hebben dat er het voorbije thema niet meer dan het klasboek gepost is. Dit wil niet zeggen dat we niets gedaan hebben in de klas… natuurlijk wel! 😉

Uiteraard werden er vele carnavalsattributen geknutseld. Dat te beschrijven in de blog, lijkt me nogal zinloos want deze attributen moet je natuurlijk gezien hebben dus een heleboel feestfoto’s kan je weldra – ik maak er vandaag werk van – vinden op onze klaspagina op de school website.

In de kring lag de nadruk dit thema vooral op voorbereidend leren naar het eerste leerjaar toe.

Met de feestattributen hebben we de rekenbegrippen ingeoefend. Tel vier masker bij op. Trek 3 toeters af. Maak groepjes van 5 dingen. Geef me de helft van de feestspulletjes. Maak met de spulletjes vier groepjes. Enz…

We leerden ook rijmen a.d.h.v. rijmzinnen… Op het feest draag ik een hoed en trek een gekke… (snoet) En zo had ik nog een heleboel andere rijmzinnen in thema “Feestneuzen”.

We luisteren ook naar de lengte van de woorden. Want welk woord is het langst: carnaval of feest?

Nieuw dit thema: samenstellingen. Wie kan er zelf een samenstelling maken? Samenstellingen ontleden, oefenen we allemaal. Waaruit bestaat ‘feestmuziek’? Inderdaad, uit ‘feest’ en ‘muziek’.

We oefenen de plaatsbegrippen. Op welke plaats in de rij staat de clown? De derde… voorlaatste… laatste… vooraan… achteraan… Ook links en rechts wordt ontcijferd want het lieveheersbeestje staat niet altijd links. Neen, als ik zelf verander van plaats, staat het lieveheersbeestje niet meer links.

Nieuw is ook het luisteren naar woordreeksen. Wie kan een reeks van vier woorden foutloos nazeggen in de juiste volgorde? Aandachtig luisteren, niet gemakkelijk! 😉 Welk is het eerste of laatste woord in de reeks? Welk zijn de twee dezelfde woorden in de reeks? Welk woord hoort niet in de reeks thuis? Allemaal aandachtspelletjes, niet gemakkelijk!

We groeperen feestattributen. Wie kan de spullen groeperen? Spullen voor op het hoofd. Rode dingen. Spullen die lawaai maken. Enz…

Je leest het, tijdens dit thema lag in kringactiviteiten – naast de gebruikelijke werkblaadjes met ook voorbereidende oefeningen – de nadruk vooral op het voorbereidend taal en rekenen. En dit zal de komende weken meer en meer het geval zijn!

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s