Mamafeest

Standaard

Hallo bloggertjes,

vandaag worden de mama’s in de bloemetjes gezet. Niet letterlijk want voor een verrassing van hun kleine spruit moeten ze nog even wachten tot moederdag.

Maar waarschijnlijk even leuk – of zelfs nog leuker – is een bezoekje brengen in de klas. Want elke ouder ziet zijn kind graag eens aan het werk in de klas. Ik ook… maar snif, snif… ookal zie ik Milan elke dag bezig op de speelplaats, ik heb nog NOOIT de luxe gehad om hem in de klas aan het werk te zien. En daar benijd ik jullie een beetje voor! šŸ˜‰ Maar gelukkig bestaat er zoiets als een bobonne en opa die filmen op het grootouderfeest dus kan ik ook even een vlieg zijn…

Maar terug naar het mamafeest… een woordje uitleg voor de mama’s die er niet bij konden zijn of de papa’s die dit jaar geen geluksvogels waren…

We verwelkomen de mama’s in de klas als we het onthaal aan het afronden zijn. Daarna is het tijd voor een spel. We spelen niet zomaar een spel, neen, het spel kadert in het voorbereidend lezen en meer bepaald het auditieve onderdeel.

Ridder Piet heeft een schatkist verstopt in de klas. Om deze te vinden, hebben we vier aanwijzingen nodig. Deze kunnen we verkrijgen als we de auditieve spelletjes tot een goed einde brengen.

-> Welk is het langste woord? Ridder of katapult? Welk is het kortste woord? Wapenschild of zwaard?

Als we al deze vraagjes (er zijn uiteraard versch. kaartjes) tot een goed einde brengen, krijgen we tip 1: een harnas

-> Klap het woord in stukjes: rid-der-kas-teel

Als we de verschillende kaartjes juist ‘geklapt’ hebben, krijgen we tip 2: een kroon

-> Ik hak een woord in stukjes, welk woord? r-o-s

Als we de verschillende kaartjes juist geraden hebben, krijgen we tip 3: een wapenschild

-> Wat rijmt er op… ? Brug?

Als we alle rijmwoorden gevonden hebben, krijgen we de laatste tip: een prinsessenkleed

Een harnas, een kroon, een wapenschild, een prinsessenkleed… Iemand een idee waar ridder Piet de schatkist verstopt heeft? Anthe weet het: “In de verkleedkoffer!” En inderdaad, daar vindt Anthe de schatkist. We hadden zelfs de vijfde tip (een afbeelding van een verkleedkoffer) niet meer nodig. Ridder Piet had ons onderschat! šŸ˜‰ Anthe gaat rond met de schatkist en de kleuters mogen een plastic of chocolade munt uitkiezen.

Tijd voor de hoekjes. Voor we beginnen kiezen, herhaalt de juf haar “favoriete” zin: Denk aan jullie contract!!!

Aan de creatafel maken we een stokpaard… de kinderen die dat maandag nog niet deden. Enkel Lennert vinden we terug aan de creatafel. De anderen kiezen computer, typmachine, puzzels, rekenhoekje, poppenhoek of automat.

De tijd in de klas is maar kort want na de speeltijd wordt er buiten gespeeld.

Tijdens de speeltijd gaan de mama’s even naar de refter voor een kopje koffie terwijl ook de kleuters hun tienuurtje op de speelplaats verorberen.

Na de pauze gaan alle kleutermama’s met hun kleine spruit(en) aan de slag. Er zijn enkele posten opgesteld: kloslopen, blikken gooien, verspringen, kegels gooien, parachute, pittenzakken gooien, puzzel maken. Fun verzekerd!

En dan zit de tijd er al op… wat vliegt die woensdagvoormiddag toch! De mama’s verdwijnen in de refter voor een aperitiefje en m’n derdekleuterklassers helpen opruimen.

Het was een superleuke voormiddag! Hopelijk voor m’n bezoekende mama’s ook en hebben jullie een klein beetje gezien hoe het reilt en zeilt in K3?!

Bedankt voor jullie bezoek!

Groetjes, juf BƩrƩnice

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s