Wisseldag

Standaard

Hallo bloggertjes,

deze blog is eigenlijk een beetje voor m’n ouders van vorig jaar… voor diegene die “heimwee” hebben naar het blogtijdperk! 😉

Dus vandaag is het wisseldag en trek ik naar het eerste leerjaar. Neen, ik neem m’n kleuters niet mee want tot aan de speeltijd wordt juf Yasmine hun nieuwe juf. Daarover weet ik uiteraard heel weinig dus vandaag wordt er geblogd vanuit L1 – figuurlijk dan!

Op een briefje stond er netjes genoteerd wat de taken van de dag waren want da’s uiteraard allemaal héél nieuw voor mij!

1. Agenda schrijven. We vullen de bladzijdes van ons leeslesje in dat we thuis ook nog eens moet inoefenen. Sommige kinderen schrijven hun agenda zelfs supernetjes, leuk hoor!

2. Onthaal: We bespreken de tijdsbegrippen (morgen, gisteren, vandaag, overmorgen, eergisteren), we bekijken het weer (droog, zonnig, windstil, warm) en zingen het kikkerliedje om de dag te weten te komen. Bram mag onze kikker dan op de juiste dag hangen. En wat zien we op de daglijn? Juf Bérénice haar naam! Dus lijkt me helemaal juist dat het vandaag woensdag is! 😉 We trekken een briefje van de scheurkalender en zetten nog een kruisje op de verjaardagskalender… voilà, de boekhouding van het onthaal zit er op! 😀

3. Tijd voor het kringgesprek. Wie wil er iets vertellen? Niet te veel kinderen… zijn ze verlegen misschien?! 😉

Bram vertelt me dat het zondag zijn lentefeest is en dat Khan en Ruben ook uitgenodigd zijn. Wat leuk!

Beau Van Moerkerke krijgt vanmiddag nieuwe schoenen bij haar papa.

Ik kom te weten dat Marissa haar mémé en pépé op reis zijn. Waar naartoe weet ze niet meer want het is een supermoeilijke naam. De vorige keer dat ze op reis waren hadden ze een ‘Hello Kitty’-rokje, -broekje en topje meegebracht. Waw, zo’n mémé en pépé wil ik ook! 😀

Beau Ramon verjaart bijna.

Imme vond een vogeltje dat al door een kat gepakt was, nu is het dood. Mama heeft het vogeltje in een doosje gedaan.

Janara wil nog iets vertellen over haar eerste communie. Haar mama en papa konden eerst de plaatsen niet vinden om te zitten in de kerk, ze hadden niet naar de andere kant gekeken. Haar mémé had een pleister voor blaren op haar voet.

Axelle verjaarde toen iedereen zijn communie moest doen. Gelukkig was haar feest de dag ervoor. Het was superleuk want het was in Eurocity.

Lyes zijn opa doet mee aan de Kanaalfeesten. Hij moet iets uitleggen. Lyes mag naast hem staan en zijn vriend Pol ook.

4. Leeslesje … iets met een ‘ei’ sorry, ben de titel vergeten! 😉 We bespreken eerst de vier nieuwe woordjes. ‘De taal’… Wat is dat? Beau Ramon geeft een voorbeeld: de Franse taal. Ook Axelle kent enkele talen: de Engelse, de Belgische en nog een heleboel andere talen somt ze op. Wie kan er een zinnetje maken met ‘de taal’? Janara: De taal Nederlands is onze echte taal. Het tweede begrip is ‘hij gilt’. Wat is gillen? Ruben weet dat gillen heel hard krijsen is. Dat doen we natuurlijk allemaal samen eens op m’n teken… “aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa”… Amaai, m’n oren! 😀 Dan is ‘hij woelt’ aan de beurt… daar heeft niemand van gehoord. Ook ‘de knauw’ kent het eerste leerjaar niet. ‘k Moet toegeven, ik vind het zelf maar een raar woord! Janara denkt zelfs dat het een aardappel is! 😀

Twee aan twee lezen… het ene kind het blauwe blikje, z’n/haar vriendje het groen. En eens wisselen tot iedereen klaar is.

Als we allemaal klaar zijn, gaan we klassikaal lezen, elk kind twee zinnetjes. Leuk om eens te horen hoe goed dat “mijn ex-kleuters” 😀 al lezen!

5. Rekenen is aan de beurt. We gaan sommen maken over de brug van 10. We doen het eerst eens samen op het bord en dat gaat supergoed. Nu alleen, eerst de moetjes, dan de magjes. Khan gaat als een sneltrein want op 1,2,3 zijn de sommen af! Waw, ik sta versteld! Maar hij is niet de enige want al gauw ‘juf, ik ben klaar’, ‘juf ik ook’,… ik sta paf!

6. Kwart voor tien… De tijd in L1 zit er bijna op. Creatijd! Drie kinderen komen bij mij het zelfportret van papa maken… dit wordt het kaartje voor vaderdag. De anderen werken aan hun contract. En zo wisselen we tot (bijna) iedereen het kaartje voor vaderdag heeft gemaakt.

7. Kwart na tien… De bel gaat… voor mij een kwartier té vroeg want nog niet iedereen is klaar met z’n/haar vaderdagkaartje! Maar geen nood, juf Yasmine krijgt nu eens instructies van mij en ze werkt dit braafjes verder af! 😀

Mijn tijd in het eerste leerjaar zit er op! Dit smaakt naar meer… ook bij juf Yasmine! Leuk om elkaars klaswerking eens van dichtbij te volgen! Misschien een ideetje voor een integratie-activiteit volgend jaar?!

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

