Drijven of zinken

Standaard

Hallo bloggertjes,

wat kan drijven en wat niet…. deze vraag stelt K3 zich deze ochtend!

Maar wat is drijven? Iets wat boven water blijft. (Margot)

En zinken? Davina weet het niet maar Maud helpt haar: Dat is iets dat helemaal onder water gaat.

We bekijken de bovenstaande eigenschappen bij enkele voorwerpen:

– Een houten lepel:

Davina, Pepijn, Margot en Esthée denken dat deze gaat zinken, de anderen vermoeden drijven… en inderdaad hij blijft drijven. Omdat hij licht is (Imke), omdat hij lang is (Esthée) maar vooral Tiemen zijn uitleg is to the point: omdat het hout is en hout drijft.

– Een ijzeren lepel:

Pepijn en Anthe denkt dat hij ook blijft drijven, de anderen vermoeden zinken… en inderdaad hij zinkt onmiddellijk. Waarom? Omdat hij zwaar is (Luca)… Omdat het ijzer is, stelt Pepijn logischerwijs vast. Ja, ijzer kan niet drijven, weet Imke.

– Een kurk:

Enkel Imke denkt dat ie gaat zinken, de anderen vermoeden drijven… en inderdaad hij blijft drijven. Omdat kurk licht is (Arwen) en vooral omdat kurk zoals hout altijd blijft drijven.

– Een spons:

De spons is droog… Davina, Vincent en Arwen denken dat de spons zal zinken, de anderen vermoeden drijven… en inderdaad ze drijft. Maud denkt dat de droge spons blijft drijven om ons te wassen! 🙂 En Imke vermoedt dat het is omdat ie licht is. Maar dan maak ik de spons helemaal nat en wat stellen we vast…ze zinkt meer, maar niet helemaal. Tiemen heeft daar een logische verklaring voor: “Hij zinkt omdat hij nat is en nat maakt hem zwaar!”

– Een cent:

Lennert, Davina en Arwen denkt dat deze zal blijven drijven, de anderen vermoeden zinken… en inderdaad hij zinkt. Arwen denkt omdat hij klein is maar dan zou hij eigenlijk net moeten blijven drijven?! Anthe denkt omdat hij zwaar is… maar we stellen vast dat die cent helemaal niet zwaarder is dan de houten lepel en de houten lepel blijft drijven en de cent niet… raar! En dan valt Anthe haar cent 😉 : “Hij is van ijzer en ijzer zinkt!” Ik vraag aan de kleuters of ze nog nooit in een fontein ofzo centjes hebben zien liggen… maar buiten Maud in de vergeetput van het Gravensteen (waar geen water in stond wist ze me te vertellen 😉 ), had nog niemand dat gezien. Toch komt het Pepijn bekend voor want hij reageert enthousiast: “Je doet dat omdat je dan een wens kan doen!” Dan komt de logica van Tiemen weer boven: “Och, zo wensen komen toch niet uit!” 😉

– Een steen:

Enkel Lennert denkt dat ie zal blijven drijven, de anderen vermoeden dat hij zal zinken… knap, inderdaad hij zinkt! Dan toon ik een klein steentje… Luca denkt dat deze wel zal drijven omdat hij zo klein is. Ik dacht dat meer kleuters zich zouden laten foppen door de grootte! 😉 Stenen zinken altijd, klein of groot, want stel je voor dat al de steentjes van de zeebodem boven zouden drijven… Tiemen kan het zich levendig voorstellen, zijn spontane lach spreekt boekdelen! 😀

– Een knikker:

Arwen en Ylena denken dat hij zal blijven drijven, de anderen vermoeden zinken… en inderdaad hij zinkt! We hadden dit eigenlijk kunnen weten want in de bokaal visjes die Esthée mee had dit schooljaar, lagen er knikkers op de bodem. Maar dit is uiteraard al een tijdje geleden! Waarom zinkt een knikker? Enkele kleuters raden naar de materie waarvan een knikker is gemaakt… Maar Arwen weet het: “Omdat hij van glas is!” Toch is ze er niet helemaal zeker van want waarom breekt een knikker niet zo gemakkelijk als hij valt? Ik probeer haar uit te leggen dat zo’n knikker “vol” glas is en op die manier niet zo breekbaar is… Jammer genoeg dat ik geen halve knikker had om dit aan te tonen!

– Een potlood:

Enkel Esthée denkt dat ie zal zinken, de anderen vermoeden drijven… en inderdaad, hij drijft! Omdat hij van hout is gemaakt. (Ylena)

– Een lege beker:

Lennert, Vincent, Luca, Maud en Anthe denken dat ie zal zinken, de anderen vermoeden drijven. En inderdaad, een lege beker drijft. Maar wat met de volle? We zijn er allemaal zeker van: deze zinkt! Omdat hij zwaar is door het water. (Vincent)

– Een droge prop papier:

Enkel Lennert, Tiemen, Luca en Maud hebben het bij het rechte eind: hij drijft. En als hij nat wordt? Zal hij zinken, weet Margot.

Voilà, de experimenten zitten erop. Jammer dat Gitane en Zayna afwezig waren op deze leerrijke, wiskundige activiteit,maar zij kunnen dan tijdens hun werkblaadje “een gokje wagen”. 😀

Deze week mogen de kleuters wat ze geleerd (en hopelijk ook onthouden) hebben toepassen op een werkblaadje! Het resultaat daarvan krijg je weldra te zien in de themabundel van dit thema…

Groetjes, juf Bérénice

Advertisements

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s