Een eerste échte K3-dag

Standaard

Hallo bloggertjes,

ik had wat goed te maken bij mijn K3-tjes want gisteren was voor de meeste kleuters waarschijnlijk niet superleuk. Vandaag echter een échte K3-dag in ’t verschiet!

Yana komt de klas binnen met tegenslag want haar bekertje lekt en de chocomelk heeft zijn weg gevonden naar haar heen- en weerschriftje. Maar gelukkig niet zo erg en is ook haar kaftpapier er nog niet rond. Het schriftje ziet er binnenkort weer als nieuw uit. Oef!

Dylan en Hanne zijn werkkindje vandaag. Dylan is weerman en  Hanne ontfermt zich over de daglijn. In de derde kleuterklas moeten we alles al zelfstandig doen en Hanne ervaart dat de daglijn ophangen niet zo gemakkelijk is. Maaaaar… ze slaagt er natuurlijk in samen met de juf en hulp van klasgenootjes! Dylan hangt het pictogram van het weer op en moet ons dan laten weten welke dag het is. In de tweede kleuterklas doen ze dat met een liedje weet Dylan ons te vertellen maar wij in K3 doen dit anders. Davina en ik zeggen samen ons weekversje op. Als we de dag weten, kijken we ook naar het cijfer en leren we de maand. Toon denkt dat het augustus is… Neen, dat was vorige maand… Ach ja, het is september weet hij ons te vertellen. Onze kleuters moeten de maanden zeker nog niet kennen maar ik vind het leuk om het tijdsbesef te vergroten want vandaag zijn we 2 september en morgen? “Ja, 3 september!” weet Falco.

Na de daglijn met de hoeken, de weer- en weekkalender is het tijd voor het kringgesprek. Niels wil graag verder vertellen over de vakantie. Dat kan natuurlijk! Hij begint steevast alles met : “Ik denk dat ik…” Eerst dacht ik dat hij gewoon even twijfelde over wat hij weer gedaan had maar als hij in de loop van de dag een kleur moet kiezen zegt hij weer: “Ik denk dat ik geel wil!” Het klinkt wel grappig in ieder geval! 🙂

Ik lees vanmorgen het verhaal voor van ‘De schooltas’. Wil je het verhaal kennen, moet je het maar eens aan je kleuter vragen. Als ik vragen stel in verband met het verhaal roept Kilian steeds nadien “Ik wist dat ook!” Oké, oké, gewoon je hand opsteken, Kilian en jij mag het ook zeggen maar hij laat steevast de anderen het antwoord geven om nadien zijn lijfzin te herhalen! 😀 Als ik tenslotte vraag naar de pointe van het verhaal, is het duidelijk dat Tijl de grap van het verhaal begrepen heeft! Leuk!

Sille heeft het wat moeilijk om de aandacht erbij te houden. Ze kletst er graag tussenin tijdens de kringactiviteiten en durft daarbij Yana en Youna wel eens af te leiden. Maar in de derde kleuterklas is de aandacht op elke moment belangrijk! Maar als Sille een plaatsje alleen krijgt, is ze ook één en al oor. Super!

Aan de creatafel maken we vandaag ons kaftpapier en Sille probeert het als eerste uit. Bellen blazen, wat leuk! Even later zien Youna, Hanne en Kyara ook hoe leuk het is en is hun keuze snel gemaakt. Kyara is zo enthousiast dat het potje rode ecoline over de tafel loopt en ook Toon laat de kleuren vloeien! 😉 Tijl wil dan weer eens proeven… of neen, oeps per ongeluk… en Tijl slurpt blauwe zeepsop-ecoline binnen. Bah, wat vies! Haha, je moet mij niet overtuigen, Tijl, ik geloof je! Hij houdt er ook een mooi blauw gebit aan over! 🙂 Ook Layton gaat er helemaal in op, zo erg dat zelfs zijn handen “redelijk” pink kleuren… dit wordt weken in bad vanavond!

Nog een tip meegeven: ecoline op de kledij was je er uit door de kleding in melk te laten weken! Uit ervaring weet ik dat het écht helpt!

’s Middags staat er frietjes met vol-au-vent op het menu. Mmm, lekker! En zo denken de kleuters er ook over… of toch bijna iedereen  want Dylan denkt er anders over. De frietjes gaan zijn buik binnen en de vol-au-vent belandt onder de stoel hoor ik achteraf van kokkin Sabine. Oeps! Ik zal waakzamer zijn… 😉

Falco heeft het dan weer moeilijk om een halfuurtje in hetzelfde hoekje te blijven. Wat zou hij graag eens dit hoekje en dan weer dat hoekje uitproberen… Sorry Falco, in K3 blijven we wat langer in de hoekjes!  We blijven oefenen hé!

Youna volgt het voorbeeld van Davina en begint aan haar fotoboek en even later doen enkele andere kleuters hetzelfde.

Ook Lara-Nanou is al heel leerrijk want zij wil graag woordjes typen en even later een puzzel proberen.

Elke donderdag sluiten we de dag af op een leuke manier want dan is er een lesuurtje kleuterturnen met juf Fien.

En zo eindigde de eerste échte dag in de derde kleuterklas!

Groetjes, juf Bérénice

»

Geef een reactie

