Woorddelen klappen

Standaard

Hallo bloggertjes,

vanmorgen vindt er weer een activiteit ‘voorbereidend lezen’ plaats. We gaan namelijk auditief woorden in stukjes hakken.

De kleuters kiezen een woordje uit i.v.m. het thema en klappen dit in stukjes. Ik toon het eerst eens voor…

Yana kiest ‘werkblaadje’ maar kan het niet hakken, Kilian wel, het wordt ‘werk-blaad-je’. (auditief – dus zoals de kleuters het correct zeggen – is dat dan ‘werk-blaa-tje’) Het lijkt een beetje op in lettergrepen verdelen maar de kleuters doen dit uiteraard louter auditief. Ik schrijf hieronder de versie neer van in lettergrepen verdelen want geef toe de auditieve versie neergeschreven, ziet er uit alsof ik mijn spellingsregels niet ken! 😀

Het hakken gaat bij de meesten nog goed maar dit moet ook overgebracht worden op papier. Hoeveel stukjes heeft het woord? Dus de kleuters moeten hakken en tellen. En dit ter zelfdertijd. Geen makkie! Als hulpmiddel hebben we flesdoppen. Voor elk stukje van het woord legt de kleuter een flesdop neer. Achteraf tel je de flesdoppen en weet je hoeveel stukjes het woord heeft.

Hieronder schrijf ik de woordjes neer die de kleuters gekozen, als er geen opmerking bijstaat, wil dit zeggen dat ze dit vlot deden, met of zonder dopjes.

Kilian: dag-lijn -> 2 stukjes uit het hoofd

Kyara: schil-ders-e-zel -> Kyara aarzelt en neemt op mijn aanraden de dopjes en telt 4 stukjes

Niels: pop-pen-hoek -> Niels aarzelt en neemt op mijn aanraden de dopjes en telt 3 stukjes

Glenn: com-pu-ter -> 3 stukjes uit het hoofd

Flaco: blok-ken -> Hij wil het eerst uit zijn hoofd doen maar dit gaat twee keer fout. Ik raad hem aan de dopjes te gebruiken en dat helpt want dan telt Falco 2 stukjes.

Toon: luis-ter-hoek-je -> Toon kan het niet klappen, ook na enkele keren niet. Sille helpt hem. Ze klapt juist maar wil het aantal stukjes uit het hoofd zeggen, dit lukt niet. Als ze de dopjes gebruikt, telt Sille 4 stukjes.

Youna: ex-pe-ri-men-teer-hoek-je -> Youna kiest er wel een heel moeilijk woord uit en moet 2 keer proberen om het juist te klappen. Ik raad haar zeker aan de dopjes te gebruiken. Youna telt 8 dopjes maar ze maakt een rekenfout, het zijn er 7.

Layton: Play-mo-bil -> Layton kan het niet zeggen uit zijn hoofd maar weet niet hoe hij de dopjes moet gebruiken. Opletten, hé Layton! Juf toonde het voor en vele kleuters deden het ook al voor… Ik leg het nog eens uit en deze keer is Layton één en al oor, hij telt 2 dopjes dus 2 stukjes.

Lara-Nanou: pop-pen-huis -> Lara-Nanou telt uit haar hoofd fout maar met de dopjes weet ze het wel, 3 stukjes.

Tijl: ver-haal-tje -> 3 stukjes uit het hoofd

Dylan: win-kel -> Dylan moet ik niet overtuigen om de dopjes te gebruiken, hij kiest er onmiddellijk zelf voor. Slim van jou, Dylan, want van gokken naar het aantal stukjes worden we niet slimmer! Hij telt 2 stukjes.

Hanne: pop-pen-kast -> 3 stukjes uit het hoofd

Davina: puz-zels -> 2 stukjes uit het hoofd

Sille: te-ke-ning -> Sille wil het uit het hoofd proberen maar dat gaat fout, met de dopjes telt ze correct 3 stukjes.

Het werkblaadje van deze week sluit volledig aan bij deze activiteit. Welke woordjes staan er op het blad? We gaan ze verwoorden, klappen en noteren met een kruisje of krabbel in de vakjes hoeveel stukjes het woord heeft.

We doen het klappen gemeenschappelijk maar we zeggen niet hoeveel stukjes het woord heeft want anders hebben we reeds alles voorgezegd. En hoe de oefening in zijn werk gaat, moet nu zeker al geweten zijn. Ook tijdens het werkblaadje mogen de kleuters de dopjes gebruiken. Benieuwd wie er gebruik van zal maken… Want ondanks het een prima hulpmiddel is, willen de kleuters het zonder kunnen en uit ervaring weet ik dat dit de meeste kleuters nog niet lukt.

De woordjes van het werkblad:

plak-band (Dylan klapt juist), schaar (Niels weet het niet, Toon wel), pen-seel (Tijl en Sille kunnen het niet klappen, Davina wel), pot-lood (Youna klapt correct), slij-per (Lara-Nanou klapt juist), verf (Falco weet het niet, Layton wel)

Nog een weetje: de kleuters krijgen op het werkblaadje de afbeeldingen te zien. De kleuters kiezen zelf de benaming van de afbeelding dus pen-seel kan verf-bor-stel zijn. Als de vakjes juist aangekruist of gekleurd zijn, is dit voor bij allebei goed. Als ze zelfstandig hun werkblaadje afgewerkt hebben, komen ze naar mij en klappen ze bij mij de woordjes die ze gekozen hebben. Als ze iets anders gekozen hebben dan de opdracht aangeeft, schrijf ik dit erbij want dit kan ook juist zijn uiteraard.

En nu…. aan de slag!

Groetjes, juf Bérénice

»

  1. Inderdaad, Wendy, helemaal niet gemakkelijk. Zeker de eerste keer… Er komt heel wat kijken bij het voorbereidend lezen. Maar we oefenen dit nog heel geregeld! En oefening baart kunst! 😉

  2. Amaai, dit is echt niet gemakkelijk! Wat een voorbereiding al naar het eerste leerjaar toe! Leuk om dit allemaal te lezen, want dit zijn dingen die Tijl niet vertelt thuis.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s