Bezoekje aan de bieb

Standaard

Hallo bloggertjes,

vandaag brengen we reeds vroeg in het jaar een bezoekje aan de gemeentelijke bibliotheek. We lenen er zelf geen boeken uit daar ik dit zelf doe in het kader van elk thema. Ik heb de luxe dat ik op voorhand mijn thema doorgeef en ze op aanvraag – rekening houdend met m’n wensen 😉 –  een pakketje boeken voor mij samenstellen. Een pluim voor de Zomergemse bieb en een welgemeende dankjewel voor  de goeie samenwerking!

We worden verwelkomd door Christine die ons gaat rondleiden in de bibliotheek voor een eerste kennismaking.

Wat doet de bibliotheek? Boeken eventjes geven. (Hanne) En dan moet je ze teruggeven. (Tijl)

Wie schrijft verhaaltjes? De bibliotheek (Kilian) De fabriek (Tijl) Neen, het is natuurlijk een meneer of mevrouw die de verhalen schrijft, een auteur of schrijver!

Er is ook iemand die de tekeningen maakt. Sille kan ook een tekening maken, vertelt ze. Maar Christine bedoelt natuurlijk de illustrator.

Christine legt ook even uit dat zij in de bieb werkt, de boeken aankoopt maar niet moet betalen. Dat doet de burgemeester met het geld van de mama’s en papa’s! 😉 Om de boeken mooi te houden mogen we ze niet geven aan de hond, kat, kleine broer of zus want dan worden er bladzijdes gescheurd of verkreukeld en gaat het boek kapot. De kleuters hun mondjes vallen open als Christine een gescheurd boek boven haalt… Ai, ai!!! Ik heb er al onmiddellijk bij verteld dat OOK IK héél streng ben op de boeken in de boekenhoek want tot vandaag was dit hoekje nog niet open. Christine toont ook even voor dat de boeken een “jasje krijgen” (geplastificeerd worden) om langer mee te gaan.

Elk verhaal heeft een titel. “Ja, dat wist ik!” roept Kilian. Er zijn veel boeken in de bibliotheek. “Ik kan al veel tellen”, gaat Kilian verder. “Ik kan tot 100 tellen”, voegt Toon bij. Christine zegt dat er in de bieb wel 35000 boeken zijn. “Gohhh!!” lacht Tijl. “Dat kan ik niet tellen hoor”, moet Kilian toegeven. 😀

Wat moeten we doen met een boek? Betalen (Kyara) Met een rood lichtje over gaan (Tijl) Ja, scannen. “Ik ging het net zeggen!” 😀 (Hanne)

Aan de hand van een ‘Kamishibai’ – een houten verteltheater – vertelt Christine het verhaaltje van ‘Kareltje gaat naar de bieb’. “Oh, een poppenkast!” roept Tijl. Bijna…

Als het verhaaltje er op zit, mogen we even een boekje uitkiezen en in bladeren.

Voor we terug naar de klas gaan, worden de boeken van de juf ingescand. Toon, Lara-Nanou, Davina, Youna, Kyara en Glenn doen dit zelf aan de ‘zelf-scan-balie’. Tijl mag van Christine eens “diefke” spelen om te tonen wat er gebeurt als je je boeken niet (correct) inscant.

En tot slot mag Dylan een boek terugbrengen.

Ziezo, we weten nu helemaal hoe een bibliotheek werkt. Morgen kijken we aan de hand van een informatieve dvd naar hoe een boek gemaakt wordt.

Groetjes, juf Béréncie

Geef een reactie

