Boekpresentaties

Standaard

Hallo bloggertjes,

vandaag stellen de kleuters in het kader van thema “Boeken” hun lievelingsboek voor. Het is de bedoeling dat de keuters kort vertellen waarover het boek gaat en de reden waarom het boek hun lievelingsboek is of waarom ze het boek/verhaal zo leuk vinden. Hier gaan we…

Tiny op de boot” (Yana)

inhoud: Ze gaan eerst naar de boot en dan weet ik het niet meer! 🙂

reden: Ik kijk er graag in. Ik vind de prenten mooi.

Groot kijk- en leesboek: De boerderij” (Youna)

inhoud: Het gaat gewoon over dieren. De rest weet ik niet meer! 🙂

reden: Ik zie graag dieren.

Plop: de loopwedstrijd” (Kyara)

inhoud: Het gaat over Klus die geen taart kreeg omdat hij de wedstrijd niet gewonnen had omdat hij lag te slapen.

reden: Omdat het over een wedstrijd gaat.

Kap’tein Sharky” (Kilian)

inhoud: Ze hebben snoep gegeten: chocola. Het was ook dat er ene een boot heeft gepakt. Het was een lieve, kleine piraat.

reden: Ik heb het boek gekregen van een vriendinnetje van mij. Ze is even oud dan mij.

Disney’s Doornroosje” (Hanne)

inhoud: Doornroosje wordt geboren. Dan komt de heks. Ze wil Doornroosje pakken. Als het blauwe feetje getoverd had, kwam de heks. Die heks was in één keer verdwenen. De drie feetjes hebben een spreuk gedaan. Doornroosje was in het bos. Ze heeft de  prins tegengekomen. En… (Ik kon Hannes spraakwaterval niet volgen… ik moet dringend steno leren! 😀 )

reden: Ik vind het een leuk verhaal omdat het over een prinsesje gaat. Ik zie graag prinsesjes!

Dinosaurussen” (Niels)

inhoud: Er zit zo’n klepje in dat de dino’s kunnen rechtstaan. De tyrannosaurus zijn staart is al kapot. Er zitten ook schedels in. Ik denk dat er een triceratops, veliceraptor, tyrannosaurus en stegosaurus in staat.

reden: Ik vind dino’s leuk.

Kikker is bang” (Falco)

inhoud: Er krast iets over de vloer en in de kast en Kikker is bang. Hij rent het donker bos in. En daar is hij ook bang. Hij komt bij Eend en klopt op de deur. Kikker zegt: “Er zitten overal spoken!”. (Dit verhaal wordt zeker nog vervolgd in een ander thema.)

reden: “Daarvan”, antwoordt Falco me. 🙂 Maar ik zeg dat we toch een betere reden nodig hebben… “Omdat Kikker bang is.”

De snoezige kat” (Toon)

inhoud: Een zwarte kat was een keer in een kartonnen bak verstopt omdat ze verstoppertje aan het spelen waren.

reden: Omdat het over poezen gaat. Ik heb dat zelf thuis.

Plop: het spook” (Layton)

inhoud: Kwebbel gaat wandelen in het bos en laat haar mandje vallen. Klus komt naar binnen.

reden: Omdat het over een spook gaat.

Kleuteroefenboek” (Sille)

inhoud: (Sille wist me gisteren te vertellen dat door de verhuis ze niet echt een boek bij de hand had. Begrijpelijk natuurlijk! Vandaag had ze dit oefenboekje mee. Volgens mij voor de waarneming. Maar ze wou er absoluut de inhoud van verwoorden – wat moeilijk wordt daar dit een spelletjesboek is – maar volgens mij vertelde ze enkel over het voorblad op de kaft.) De inhoud volgens Sille 😉 : De schildpad gaat naar huis. De man niet hij,  moet zijn kleren aandoen.

reden: Om de schildpad.

De kleine zeemeermin: de paarse kwal” (Davina)

inhoud: Ariël ging in het water en komt een vis tegen en ook een krab. Daarachter komen haaien. Ariël gaat vlug weg.

reden: Omdat ik dat leuk vind. Omdat er allemaal spannende dingen zijn.

Dierenfabels” (Lara-Nanou)

inhoud: Een dierenboek over dieren.

reden: Omdat ik het na kan tekenen. Ik doe dat soms.

De leeuwenkoning” (Tijl)

inhoud: Er is een kleine leeuw, Simba. Kleine Simba gaat de koning worden. Scar wilt dat niet en doet zijn papa dood. Simba komt tevoorschijn als hij groot is en ze beginnen te vechten. Scar is in het vuur gevallen.

reden: Ik vind het leuk omdat het over leeuwen gaat. Die zijn zo sterk. Dat klein leeuwtje is zo schattig.

365 Verhaaltjes voor het slapengaan” (Dylan)

inhoud: Bij mij gaat het over slapen.

reden: Mama moet altijd voorlezen, elke dag twee verhaaltjes. Tot aan het einde. Ik wil dat mama tot aan het einde gaat maar mama wil dat niet. Dan ga ik slapen. De boekjes liggen op mama’s slaapkamer.

Ziezo, de boekbesprekingen door de ogen van 4-5-jarigen!

Groetjes, juf Bérénice

PS Foto’s daarbij kan je vinden in de rubriek “fotoalbums” op onze vertrouwde K3-pagina op de website.

»

  1. Haha Leen, I wish! 😉 Neen, ik krabbel het vlug op met de hand en moet soms even de uiteenzetting van de kleuters onderbreken omdat ik niet helemaal kan volgen, dan moeten ze het even herhalen. Gemakkelijk is dat niet maar de enige manier om deze blog te realiseren. Ik heb namelijk niet zo’n goed geheugen! 😀 Steno… dringend leren! 😀

  2. Amai, hoe kunt u al die reacties onthouden??
    Of heeft u soms een recorder bij de hand??
    Wel leuk om te lezen wat die kindjes in de klas vertellen en hoe ze het verwoorden 😉

Geef een reactie

