Boeken sorteren

Standaard

Hallo bloggertjes,

vandaag gaan we in het kader van de wiskundige initiatie sorteren. We hebben een hele hoop boeken verzameld gedurende dit thema maar hoe kunnen we deze ook sorteren?

Een vraag waar de kleuters niet direct een antwoord op hebben. Ik toon het even voor met de kinderen van de klas. Ik zet drie meisjes in een hoepel en drie jongens in de andere hoepel. Hoe heb ik gesorteerd? Er wordt serieus geraden… maar dan eindelijk: jongens en meisjes. Nu zet ik meisjes met een rokje in de ene hoepel, jongens en meisjes met een broek in de andere. Hmmm, raar?! Er wordt weer veel gespeculeerd. Kijk naar de kleding, geef ik ze als tip mee… dat helpt want het verlossende antwoord is ‘rokjes en broeken’. We doen nog een laatste keer om het af te leren 😉 Kinderen met korte mouwen in de ene hoepel, met lange mouwen in de andere. En weer is het Kilian, Tijl en Hanne die de juiste richting uitdenken. Oké, genoeg geoefend 😉 we gaan eraan beginnen!

Ik leg grote boeken in de ene, kleine in de andere. Wat is er gebeurd? Weer Hanne die reageert: “In de ene ligt een héél groot boek, in de andere kleintjes!”

Iedereen krijgt de kans om het te proberen of te ontdekken. Want ik merk dat Dylan, Davina, Yana, Sille, Falco, Lara-Nanou, Glenn en Boris niet echt meedoen dus ik laat iedereen aan het woord.

Hoe de les verlopen is, hoe je kleuter reageerde of wat hij/zij deed, lees je hieronder. (Gewoon even voor de duidelijkheid: het staat in alfabetische volgorde)

 

Dylan vindt het niet zo gemakkelijk. Hij kan twee verschillende keren niet ontdekken hoe er gesorteerd is. Dan krijgt hij zelf een beurt om te sorteren: voelboeken en gewone boeken. Prima!

Hanne sorteert oude en nieuwe boeken maar dit is niet helemaal juist. Ze krijgt een tweede beurt: grote en kleinere boeken. Dat is wel helemaal juist.

Toon wil stripboeken en gewone boeken sorteren. Hij maakt hierbij één foutje. De tweede keer legt hij in de ene hoepel kleurboeken en in de andere vriendenboeken. Ook hierbij één foutje maar hij ziet direct wat hij fout deed en kan het helemaal verbeteren zonder ik een tip moet geven.

Davina sorteert boeken met een harde kaft en een ‘slappe’ kaft. Ze maakt hierbij één foutje. Twee keer mag ze ontdekken hoe andere kleuters gesorteerd hebben maar dat lukt niet.

Layton sorteert uitklapboeken en luisterboeken. Helemaal correct! De tweede keer moet hij ontdekken hoe een andere kleuter gesorteerd heeft. Hij denkt in de juiste richting maar verwoordt het niet helemaal correct.

Kyara sorteert voelboeken en gewone boeken. Het idee is juist maar ze voert het niet helemaal correct uit. Als een andere kleuter sorteert, ontdekt ze wel onmiddellijk wat er gebeurd is.

Youna kan probleemloos ontdekken hoe een andere kleuter gesorteerd heeft. De tweede keer gaat ze zelf aan de slag maar niet helemaal juist. Ik geef haar een herkansing en dan sorteert Youna wel correct plastic boekjes en papieren boekjes.

Yana verwoordt correct dat een kleuter zwart-wit strips en gekleurde strips heeft gesorteerd. Bij twee andere beurten lukt het minder goed.

Kilian kan ene keer ontdekken hoe een kleuter gesorteerd heeft, de twee andere keren lukken niet.

Sille heeft het moeilijk met deze activiteit en ziet drie keer niet hoe de kleuters gesorteerd hebben. Ze is wel van goeie inzet want ze steekt telkens opnieuw haar hand op om te proberen.

Niels ziet dat er gesorteerd werd met een ‘slappe’ en harde kaft. De tweede keer ontdekt hij de kenmerken niet. De derde keer mag hij zelf aan de slag: hij sorteert schuifboeken en gewone boeken. Prima!

Tijl ziet de kenmerken: veel en weinig boeken. Als hij zelf aan de slag mag sorteert hij luisterboeken en gewone boeken. De laatste keer ontdekt hij niet hoe een kleuter gesorteerd heeft.

Lara-Nanou ontdekt dat uitklapboeken en prentenboeken gesorteerd werden. Twee andere beurten ziet ze de kenmerken niet.

Falco heeft het lastig zich te concentreren, toch ontdekt hij twee keer hoe er gesorteerd werd. De derde keer lukt niet.

Glenn heeft het nog moeilijk met de sorteeractiviteit en hem lukt het twee keer niet. Volgende keer beter, Glenn! We blijven oefenen!

De eerste ‘leeractiviteit’ voor Boris. Het lukt hem nog niet om te sorteren maar het was dan ook zijn eerste dag hé…

Ziezo, ook sorteren is allesbehalve gemakkelijk maar lukte het vandaag minder goed… no worries… we blijven oefenen! 🙂

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s