Wat is arm? Wat is rijk?

Standaard

Hallo bloggertjes,

in het kader van de Sobere Week houden we vandaag een leergesprek over arm en rijk.

Wie weet welk project er vandaag loopt? Gezonde dag (Davina) Ja, dat ook… De spullen aan de andere geven (Kilian) Ja, dat gaan we binnen dit project doen… Het project van arm zijn (Kyara) Inderdaad!

Ik probeer de kleuters uit te leggen wat ‘sober’ wil zeggen. Sober is iets wat niet veel is. Dus we hebben sobere kleuren… dat zijn kleuren die niet echt fel zijn, dus niet zo veel mooi gekleurd. Als we een sobere dag hebben, doen we niet veel. Als je sober leeft, heb je niet zo veel.  Het is niet gemakkelijk om uit te leggen maar onze kleuters schijnen het wel te begrijpen.

Zouden er in België mensen zijn die niet veel hebben? Toon, Davina, Layton, Kyara, Boris en Glenn denken dat iedereen in België veel heeft. De andere kleuters denken echter van niet. Inderdaad, er zijn mensen in België die niet zo veel hebben. Als ik naar Afrika vraag, zijn alle kleuters het eens: in Afrika hebben ze niet zo veel. Dus het stereotype komt wel naar voor. Want ook in Afrika zijn er uiteraard mensen die minder (veel minder) hebben dan anderen. Maar de armoede in België staat nu eenmaal minder in de kijker.

Wat is arm zijn? Niet veel eten hebben (Falco) Geen huis hebben (Youna) Niet zoveel speelgoed hebben (Niels) Geen computer hebben (Sille) Geen spelletjes hebben (Dylan) Geen auto hebben (Tijl) geen TV hebben (Toon) Geen zetel hebben (Hanne) Geen sjaal hebben (Glenn) Geen bed hebben (Davina) Inderdaad! De kleuters verschieten er van dat er ook in België mensen zijn die geen huis hebben, geen bed om in te slapen.

Lara-Nanou snijdt dan weer een ander onderwerp aan: geen kindjes om mee te spelen. Ja, dan voel je je ook arm. Maar zelfs mensen die rijk zijn, veel spulletjes hebben, kunnen soms geen vrienden hebben om mee te spelen. Dan voel je je ook arm. Waarom? “Omdat je je dan verdrietig voelt!” antwoordt Hanne. Inderdaad, daar ben ik zeker van.

Kyara sluit dan weer heel triestig af: je bent arm als je dood op straat ligt…

Als je niet arm bent, hoe ben je dan? Gelukkig (Tijl) Blij (Kilian) De twee jongens hebben zeker gelijk maar ik zoek naar een ander woordje… Rijk! Inderdaad, Kyara!

Ik toon dan een A3-blad met allemaal pictogrammen op. Zie je hier dingen van mensen op staan die arm zijn of van mensen die rijk zijn? “Rijk”, weet Kilian zeker.

We over lopen samen de lijst met pictogrammen. Wat hebben we? Wat niet? Ook de juf doet mee.

Wie woont in een huis? Met een tuin? Wie heeft een TV? Twee of meer TV’s? Een computer? Een laptop? Een Playstation of WII? Een Nintendo? Een gsm? Twee of meer gsm’s? Een fototoestel? Een filmcamera?  Een auto? Twee auto’s? Wie gaat op reis en blijft daar enkele keren slapen? Wie is al met het vliegtuig op reis geweest?

Terwijl we bezig zijn, reageert Kilian: “Amaai, ik ben zeer rijk!”

We kunnen stellen dat als je op 8 à 10 van de pictogrammen: “ja, heb ik” kan antwoorden ben je wel rijk.  Ik kan op 10 dingen “ja, heb ik” antwoorden en alle kleuters evenveel of velen zelfs meer. Toon lacht en zegt: “Juf, ik ben echt rijk!” En hoe zien de anderen dat? “Ja, ik ook, ik ook, ik ook,…” klinkt het spontaan. Ja, inderdaad, we hebben het getroffen!

PS Als je op de foto klikt zie je de ‘resultaten’ van ons arm-rijk-onderzoek. Er deden 15 kleuters en de juf mee dus een totaal van 16.

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

