Kleur aan je leven…

Standaard

Hallo bloggertjes,

het schoolfeestthema is dit jaar “Geef kleur aan je leven”.

Wat bedoelen we daar nu mee?

Kleur zien (Hanne), iemand graag zien (Kilian), dansen (Toon), kleuren graag zien (Tijl), kleuren verven (Lara-Nanou,) we hebben kleuren nodig (Yuki), een kleur geven aan iemand (Boris).

Ik leg de kleuters uit dat “kleur geven aan je leven” niet direct iets met kleur te maken heeft maar dat dit wil zeggen dat dit dingen, activiteiten, mensen zijn die je leven mooi maken, die het leven de moeite maken… Heel filosofisch maar als we er dieper op in gaan, heb ik het gevoel dat de kleuters beginnen te beseffen wat het betekent.

Wat brengt kleur in (bijna) iedereens leven?

Een regenboog (Tijl), met je vriendjes spelen (Lara-Nanou), buiten spelen (Niels), verjaardagen (Yuki), een hartendiefje van iemand zijn (Hanne), knuffelen (Lara-Nanou).

Ja, goed zo, dat geldt allemaal zo’n beetje voor iedereen. Maar toch is dit niet altijd voor iedereen hetzelfde… Wat geeft kleur aan jullie leven?

sporten (Lara-Nanou), buiten spelen (Boris, Layton, Sille), zwemmen (Kyara, Yana), mijn springkasteel en mijn toren (Kilian), een waterglijbaan (Hanne), fruit eten (Niels), naar het strand gaan (Genysa), zwemmen en sporten (Falco), op reis gaan en op mijn Nintendo (Toon), op reis gaan (Youna), springtouwen en mijn Nintendo DS (Davina), naar Indonesië gaan en mijn waterglijbaan (Yuki), paardrijden (Tijl), op de glijbaan en mijn Nintendo (Dylan).

Oké, dat zijn nu bijna allemaal dingen… we praten en discussiëren nog even verder over bepaalde mensen die ons leven kleuren. De kleuters denken er niet direct aan maar als ik aanhaal dat er voor mij mensen in de eerste plaats mijn leven kleuren, reageert Kilian “Ja, de kindjes!” en wie ook nog zeker? “Jouw zoon!” weet Yuki. En dan beginnen de meeste kleuters beetje bij beetje te begrijpen dat we alle bovenstaande dingen heel leuk vinden, dat er superveel dingen zijn die ons leven kleuren maar dat mama, papa, broer of zus heel erg ons leven kleuren… ookal beseffen we dit nog niet onmiddellijk! 😉

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

