Hoeveel jaar ben jij?

Standaard

Hallo bloggertjes,

we zitten allemaal in de derde kleuterklas maar zijn we allemaal even oud? Met deze vraag gaat het leergesprek vandaag van start.

Jaimie, Kyano, Allysa, Maxim, Dylan, Seth, Aster, Tim en Angie denken dat we allemaal even oud zijn. Sille denkt van niet! En ook enkele anderen zijn van die mening…

Laten we dit maar eens samen onderzoeken…

Er liggen drie hoepels in de kring. Nina weet dat er boven de blauwe hoepel ‘4’ staat, Angie herkent bonven de rode de  ‘5’ en Allysa boven de groene de ‘6’.

Ik ga het rijtje af en vraag aan de kleuters hoe oud ze zijn. Kaylee 5, Maya 4, Eline 5, Floris 4, Angie 5, Valentine 5, Seth 4, Aster 4, Maxim 4, Nina 5, Lara-Nanou 5, Jaimie 4, Allysa 5, Tim 5, Sille 5 en Dylan 3. Kyano telt voor de zekerheid even op zijn vingers en ziet dat hij 4 is. Bij elke beurt, leggen de kleuters hun naamkaartje in de desbetreffende hoepel.

Ik stel mijn vraag opnieuw: Zijn we allemaal even oud? Neen, weet Valentine nu zeker. Hoe zie je dat nu dat we niet allemaal even oud zijn? Valentine denkt dat we niet even oud zijn als we niet even groot zijn.

Eens testen…

Lara-Nanou is 5 en Angie is 5 maar Lara-Nanou is een kop groter dan Angie.

Zijn Angie en Lara-Nanou even oud? “Neen”, zegt Tim. Hij is duidelijk verstrooid… “Toch wel!” reageert Floris.

Zijn Lara-Nanou en Angie even groot? “Ja”, antwoordt Dylan. Maar Dylan toch, kijk eens goed… “Maar neeeeen”, verbetert Aster hem.

Dus Lara-Nanou en Angie zijn even oud en moeten dus – volgens Valentines theorie – eigenlijk even groot zijn. Dus neen, dat is de reden niet. Kijk eens goed in de kring, geef ik als tip mee.

Hoe kunnen we zien dat we toch niet allemaal even oud zijn? “Niet alle naamkaartjes liggen in dezelfde hoepel”, ontdekt Kaylee. Inderdaad! Sommige kleuters liggen in de hoepel van 4 jaar en andere in deze van 5 jaar dus we zijn niet allemaal even oud!

Nu heb ik ook iets raars opgemerkt toen ik gevraagd heb naar de leeftijd van de kleuters. Dylan is 3 en Seth is 4?!?! Wat zijn Dylan en Seth? “Tweelingen”, weet Maya. Wat is er zo speciaal aan een tweeling? Dylan en Seth weten het zelf niet… maar het is natuurlijk ook voor hen de normaalste zaak van de wereld! 😉  “Ze lijken goed op elkaar”, vindt Nina. Floris zegt dat ze alle twee uit dezelfde buik komen. Maar ik reageer daarop dat hij en Martha ook uit dezelfde buik komen en toch geen tweelingen zijn. Ik weet wat hij bedoelt maar wil de kleuters daarover toch even laten nadenken… Voor niet lang want Kaylee vervolledigt: “Maar ze zaten bij elkaar in de buik!” Ze zijn inderdaad geboren op dezelfde dag. Hoe oud moeten ze dan zijn? “Even oud!” weet Kaylee weer. Dylan weet niet hoe oud hij eigenlijk is. Seth kan zijn leeftijd op zijn hand tonen en begint te tellen… “Vijf!” Inderdaad, onze tweeling is ook 5.

Kijk nu weer eens goed naar de hoepels… Hoe oud zijn de meeste kindjes in onze klas? Maxim en Jaimie weten het niet. Kyano denkt dat de meeste kleuters 5 zijn. Maya, Floris en Seth denken eerder vier jaar.

Hoe kunnen we nu weten hoeveel jaar de meeste kleuters zijn? Eline merkt op dat er ‘daar’ veel kaartjes liggen. Inderdaad en hoe kan ik nu weten hoeveel kindjes? “Door te tellen”, weet Tim.

Elf kindjes zijn hoe oud? “5”, antwoordt Jaimie.

Om te weten of Eline gelijk heeft dat er in de rode hoepel de meeste kindjes zijn, wat moet ik dan doen? Angie weet het niet maar Aster heeft goed opgelet: je moet tellen.

Hoeveel kindjes zijn 4 jaar? “6”, antwoordt Kyano.

Waar zijn nu de meeste kindjes? Bij 5 jaar of bij 4 jaar? “Bij allemaal”, denkt Dylan. “Neen, bij 5 jaar”, helpt Allysa hem. Lara-Nanou toont met de 1-1-relatie voor dat we niet altijd hoeven te tellen om te weten of er van een hoeveelheid evenveel is.

Waar zijn nu de minste kindjes? Seth laat zich niet foppen: “Bij 6 jaar!” Volgens Lara-Nanou heeft hij gelijk. Waarom? “Omdat er daar niets ligt!” lacht Nina.

 

Met deze activiteit leren we tellen, vergelijken en de wiskundige begrippen “even (oud), meeste, minste”… Niet gemakkelijk maar we oefenen dan ook een heel jaar op een heleboel verschillende manieren! Oefening baart kunst!

Groetjes, juf Bérénice

Advertenties

»

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s