Wie heeft de langste/kortste naam?

Standaard

Hallo bloggertjes,

vandaag gaan we eens kijken welke kleuter de kortste en welke kleuter de langste naam heeft.

Welk cijfer staat er boven de groene hoepel? 1. (Lara Nanou) En boven de gele hoepel? 2. (Allysa) Welk cijfer, denken jullie, ga ik in de rode hoepel tekenen? Kyano denkt 4. Ook Angie, Maya en Floris geven hem gelijk. Tim denkt dit echter niet, hij zegt dat ik drie zal tekenen. En inderdaad, hij heeft gelijk! Door bij elkaar na te vragen of de ene kleuter gelijk heeft of niet, wil ik de kleuters zelf leren nadenken. Heel veel kinderen doen of zeggen gewoon wat een vriendje/vriendinnetje doet of zegt… Dit zie je bij keuzes maken,  bvb. een kleur kiezen aan de creatafel of een keuze maken of je al dan niet iets wilt doen of bij hoekjes kiezen. Het is niet omdat één iemand iets zegt dat het daarom waar of juist is… Ik wil dat de kinderen eigen individuen worden die leren denken en keuzes maken voor zichzelf. Niet gemakkelijk!

Dit even terzijde… dus we gaan verder met ons leergesprek. Wat komt er in de blauwe hoepel, Maxim? “Vier”, weet hij.

Ik leg de kleuters uit dat ik zou willen weten welke kleuters de langste naam en welke kleuters de kortste naam hebben. Hoe kunnen we dat te weten komen? “Door de hoepels”, antwoord Nina. Ja, inderdaad, maar wat moeten we eerst doen voor we het in de hoepel leggen? Je moet eerst kijken naar je naam, goed kijken naar de naam op je naamkaartje. (Lara-Nanou) Je kan de letters tellen. (Kaylee)

Ja, dan kan inderdaad maar als ik dan kijk naar de hoepels… er liggen maar vier hoepels dus alleen de kinderen met vier letters kunnen meedoen want sommige namen zijn dan te lang. “Ik kan ook niet meedoen, ik heb er vijf”, reageert Sille.

Wat kunnen we nog doen? “We kunnen klappen”, weet Eline. Oké, laat ons dat eens doen.

Aster bijt de spits af. Ze heeft moeilijkheden om haar naam te klappen. Jaimie helpt haar en Aster hoort dat haar naam 2 stukjes heeft. Ook Kyano lukt het niet. Nina helpt hem en dan hoort hij wel dat zijn naam 3 stukjes heeft. Eline doet het probleemloos: 2. Maya zegt eerst dat haar naam vier stukjes heeft en dan opeens: “Ah neen, 2 stukjes!” Floris en Angie weten beiden dat hun naam 2 stukjes heeft. Valentine telt 3. Maxim denkt eerst dat zijn naam 4 stukjes heeft, dan denkt hij plots 3. Ik laat hem de dopjes gebruiken om het te ontdekken maar we moeten het toch maar samen doen en met de hulp van de juf ontdekt hij dat zijn naam 2 stukjes heeft. Nina, Sille, Kaylee en Jaimie hun naam telt 2 stukjes, weten ze. Allysa telt 3 stukjes in haar naam. Tim denkt dat zijn naam 2 stukjes heeft. De typische valkuil bij 1-delige woorden (namen): Ti-im. Angie denkt hem te kunnen helpen maar belandt ook bij 2 stukjes. Seth brengt verlossing: Tim is één stukje. Hij ontdekt  dat ook zijn naam uit 1 stukje bestaat. Dylan denkt dat zijn naam uit 3 stukjes bestaat maar met de dopjes merkt hij dat het er twee zijn.

Welke kindjes hebben de kortste naam? “Tim en Seth”, weet Angie. Welke kindjes hebben de langste naam? “Kyano”, denkt Maxim. “Neen, ik heb niet de langste naam, wel Lara-Nanou”, weet Kyano. Hoeveel stukjes heeft de langste naam? “Vier”, weet Allysa. Hoeveel stukjes heeft de kortste naam? Dylan weet het niet, Seth denkt 2 stukjes maar Floris helpt hen: 1 stukje.

In welke hoepel liggen nu de meeste kindjes? “In de gele hoepel”, zegt Valentine. Uit hoeveel stukjes bestaat hun naam? “Twee”, vult ze aan. Hoeveel kindjes liggen er nu in de gele hoepel? We tellen samen 11 kindjes.

We kijken nog eens samen naar de kortste namen. Nu liggen er twee kindjes in die hoepel. Maar wie van de twee heeft de kortste naam? We gebruiken het trucje van Kaylee en tellen de letters. Tim, wie heeft de kortste naam? “Ik, drie letters”, lacht Tim.

We tellen samen de naam van Lara-Nanou want enkel zij ligt in de hoepel van 4 stukjes. Hoe lang is Lara-Nanou haar naam? Negen letters lang, tellen we.

Jaimie, kijk eens naar de andere hoepels. Wie heeft er ook nog een lange naam? Ze kijkt richting de juiste naam maar is onzeker en zegt niets. Nina weet het wel: “Valentine!” We tellen samen de letters in haar naam en stellen vast dat Valentine ook 9 letters heeft.

De ene naam (Lara-Nanou) bestaat uit 4 klankstukjes, de andere (Valentine) maar uit 3 klankstukjes. Ik leg de kinderen uit dat we de naam van Valentine anders uitspreken dan hij geschreven wordt. Ik zeg hem nu eens zoals hij geschreven wordt: Va-len-ti-NE. Als we ValentiNE eens klappen merken we dat Valentine ook 4 klankstukjes heeft. Wat een ontdekking! 😉

Groetjes, juf Bérénice

 

 

 

Advertenties

»

    • Altijd leuk als wat in de klas aangeleerd wordt niet direct vergeten is maar integendeel meegenomen wordt naar huis… Super van Floris!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s