Een medaille verdiend…

Standaard

Hallo bloggertjes,

vanavond kwam je kleuter misschien naar huis met een Simpson-“medaille”. Waarom kreeg je kleuter die? Waarschijnlijk zij hij/zij: “Omdat ik flink was!”

Ja en neen!

Ja, uiteraard heeft je kleuter iets flink gedaan maar ’t is niet omdat je kleuter er geen kreeg dat hij/zij niet flink was. Ik heb de kleuters proberen uitleggen dat ze het hele verhaal moesten vertellen. Benieuwd wie dat gedaan heeft…

Een woordje uitleg:

Ik wil in de derde kleuterklas naast het voorbereidend lezen, rekenen en schrijven ook werken aan het sociaal gedrag van de kleuters, m.a.w. ik en de andere kleuters. Hoe gaan we met elkaar om? Hoe kunnen we reageren op de andere? Wat doe ik het best niet? Wat doe ik als er ruzie is? …

In de klas hangt er een blad waar de sociale vaardigheden van de kleuters worden “bijgehouden”.

 

Waar werken we aan in de derde kleuterklas?

1. We schoppen, slaan, vechten, … niet. Dat spreekt voor zich toch?

2. We spelen geen klikspaan. Ik probeer de kleuters bij te brengen dat iedereen wel eens iets mis doet – alhoewel er kleuters zijn die beweren van niet! 😉 – dus we gaan niet klikken over iemand anders. Maar eveneens moeten we leren als er ruzie is of woorden zijn we niet onmiddellijk komen klikken over die kleuter. Neen, we proberen dit onderling te regelen. Meestal is het gewoon een niemendalletje en hoeft de juf het niet eens te weten. Soms vinden we het echt vervelend en  zeggen we tegen die betreffende kleuter wat we niet leuk vinden. Lukt dit niet en blijft die kleuter vervelend doen, dan pas schakelen we de juf in. Dan MOETEN we het aan de juf vertellen want pesten dulden we niet. Plagen kan eens maar pesten is iets helemaal anders. Dit onderscheid is nu een leerproces voor onze kleuters (en zelfs nog oudere kinderen).

3. We zeggen geen lelijke dingen over een vriendje, we sluiten geen vriendjes uit. Ik vind het bijvoorbeeld heel lelijk dat bepaalde kleuters bepaalde klasgenootjes geen hand in de rij willen geven. Het zijn ook dikwijls dezelfde kinderen die op die manier uitgesloten worden dus maak ik er ook een zaak van dat er geen voorkeurskindjes zijn in de rij. In de rij lopen duurt een minuutje en het kan natuurlijk altijd dat je het ene kindje leuker vindt dan het andere (da’s in het dagelijkse leven bij volwassenen  niet anders) maar dit hoef je in dat ene moment niet te tonen. We proberen ook op de speelplaats niemand uit te sluiten, al snap ik het wel dat soms eens twee hartsvriendinnen enkel met elkaar willen spelen en dan bemiddel ik wel eens! 😉

4. We liegen niet. Iets stuk maken kan altijd! Maar gebeurt dit, komen we er eerlijk voor uit. Soms kan de juf dit gewoon kleven en lukt dit niet,  dan is het vervelend en jammer  maar apprecieer ik vooral de eerlijkheid!

 

Deze vier sociale werkpuntjes volg ik het hele schooljaar door op. En de kleuters die de voorbije 1,5 week erin geslaagd zijn om niet te schoppen, niet te klikken, geen kindjes uit te sluiten en niet te liegen, kregen een medaille als beloning.

Deze kleuters waren uiteraard heel trots maar de anderen heb ik op het hart gedrukt dat ik nog veel meer beloningen heb… die onverwachts eens te boven komen!

Groetjes, juf Bérénice

»

  1. Oona was thuisgekomen en toonde inderdaad heel fier haar medaille. Toen ik vroeg waarom ze die had gekregen , zei ze “omdat ze iets niet stouts had gedaan”! 🙂

  2. Alexandre was inderdaad supertrots… zijn uitleg was wel meer van ‘ik was flink geweest tegen de juf en de andere kindjes’ en vooral dat Miel er ook 1 kreeg was bij hem blijven hangen! Hij heeft ze thuis al veel gedragen. 😉 Groetjes Lies

Geef een reactie

