Rijmen

Standaard

Hallo bloggertjes,

als introductie op een rijmblaadje, spelen we samen ‘Rijmlotto’, een spel dat de kleuters nog dikwijls eens zullen spelen in functie van hun contract om het rijmen te oefenen. Rijmen is één van de mogelijkheden om het auditief onderdeel van het voorbereidend lezen te stimuleren.

In de kring liggen zo’n 15 woordjes die we eerst samen benoemen. Daarna krijgt elke kleuter een kaartje en vraag ik dit te benoemen. Om te rijmen is de juiste benaming belangrijk want ‘pluim’ zal niet rijmen op beer, maar ‘veer’ zal dat wel! 😉

Zijn er al kleuters die hun kaartje kunnen laten rijmen met één van de kaartjes op de grond?

Ja hoor, Alexandre rijmt noot – boot. Dylan probeert ook maar maan – zon rijmt niet.  Amaris hoort met hulp van de juf muis – huis. Oona rijmt lip – wip, Cécile mat – rat en Zeno zwaan – haan. Met jas – rok gaat Noa associëren, een veel voorkomende fout. Miel rijmt sok – kok. Even later weet ook Zeno het rijmwoordje van zijn nieuw kaartje: das – jas. Nadien denkt Oona vuur – deur, maar dat rijmt niet…  Cécile rijmt met haar nieuw kaartje zon – ton. Banaan – haan, rijmt Lena. Noa probeert opnieuw maar het lukt nog niet goed. Wel zeer goed dat ze blijft proberen, dat zien we graag! Manon denkt boek – hok, dus ze zal op zoek moeten gaan naar een ander. Noa vindt dan toch opeens haar rijmwoordje: rok – sok. Super, Noa! De aanhouder wint!

Nadat alle kleuters de kans hebben gehad om zelfstandig te rijmen, gaan we de kinderen die het nog niet onder de knie hebben, helpen.

Wat rijmt op stuur? Larissa weet het niet, Oona helpt: vuur.

Vlieg? Lena rijmt vlieg – wieg, het woordje dat Febe niet vond.

Deur? Seth vindt op die manier zijn eigen rijmwoordje: deur – scheur.

Mus? Zowé vindt met onze hulp haar eigen woordje: mus – lus.

Veer? Cécile vindt het woordje van Larissa: peer – veer.

Boek? Miel helpt Margot om haar rijmwoordje te vinden: broek – boek. Wat rijmt nog op boek? Alexandre helpt Ashly: boek – koek.

Boog? Zowé maakt een nonsenswoordje: roog. Dat rijmt inderdaad op boog maar we zoeken een bestaand woordje. Seth vindt het woordje wel: boog – oog en helpt hiermee Paulien.

Wie kan Dylan helpen? Wat rijmt op maan? Het zijn dezelfde rijmers die op zoek gaan: Alexandre rijmt maan – baan. Inderdaad juist maar daar hebben we geen prentje van.  Iets anders dus… Ashly probeert maar het rijmt niet. Goed geprobeerd toch! Zeno vindt tenslotte maan – haan.

Wat rijmt op hok? Cécile helpt Manon en vindt rok – hok.

Wat rijmt op tas? Amaris vindt tenslotte haar eigen rijmwoordje: jas – tas.

Het laatste woordje van Cedric is doek. Alexandre helpt  en vindt doek – boek.

Goed zo! We hebben al enkele flinke rijmers in onze klas. We herhalen nog eens alle rijmwoordjes op een rijtje zodat ook de kleuters die er nog geen gevoel mee hebben eens kunnen horen wat rijmen nu eigenlijk is.

Rijmen is een proces, je kan het echt niet forceren. Stap voor stap zullen ook de kinderen die er nog geen gevoel voor hebben plots de knop omdraaien…. Alles op zijn tijd!

Groetjes, juf Bérénice

 

Advertenties

Eén reactie »

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s