Pas maar op of ik eet je op!

Standaard

Hallo bloggertjes,

“Pas maar op of ik eet je op” is de titel van het boek voor kleuters waaruit ik  gisteren en vandaag heb voorgelezen. Het boek kadert in ons pestproject dat doorheen de hele school loopt.

Misschien vertelde je kleuter wel de inhoud van het verhaal maar misschien ook niet?! In dat geval zit je met deze blog op het juiste adres!

Tom is een jongen die met zijn mama en zusje Britt naar de stad gaat wonen met het gevolg dat Tom en Britt op een nieuwe school terecht komen. Tom zit echter in de klas met grote pestkop Nik! Tom draagt een bril en uitgescholden worden voor “Stomme Tom, schele Tom, je ogen zijn krom,…” is dagelijkse kost voor Tom. Tom heeft geen zin meer in de nieuwe school en sluipt op een nacht het huis uit en trekt met de bus naar z’n tante die nog steeds in zijn vroegere dorp woont. Hij doet zijn tante het hele verhaal, maar uiteraard kan hij niet zomaar bij z’n tante blijven want mama en Britt zouden hem dan heel erg missen. Op de stoep van zijn tantes huis maakt hij kennis met een zwarte zwerfhond. Tom zou graag de hond houden en mama vindt het oké. Sindsdien heeft hij misschien geen vrienden op school maar heeft hij er wel een beste vriend bijgekregen, nl. Flap. Op een dag gaan Flap en Tom wandelen. Ze lopen er Nik tegen het lijf. Flap gaat wild tekeer tegen Nik en Nik toont zich opeens niet meer zo sterk, integendeel, hij is superbang voor Flap. Wanneer Tom Flap tot bedaren kan brengen, ziet Nik dat Tom ook heelwat te bieden heeft. En dan nodigt Nik Tom uit om samen te gaan voetballen met zijn vrienden. Sinds die dag ziet Tom de nieuwe school helemaal zitten!

Na het verhaal denken we even na over pesten. Wat is pesten? Wat vinden we ervan? Hoe ervaren we dit? We gieten dit in verschillende zinnetje.

Ik vind het niet leuk dat je me pest want dat doet pijn. (Cécile)

Ik wil dat ze me niet meer slaan. (Miel)

Ik vind pesten niet leuk. (Lena)

Ik ben verdrietig als je me pest. (Zeno)

Ik vind het echt niet leuk als je me pest. (Pauline)

Pestkoppen zijn niet leuk. (Seth)

Voor velen niet gemakkelijk om een zinnetje te verwoorden. We proberen vanaf dit jaar dikwijls eens zinnen te maken want kleuters zijn gewoon om te antwoorden op een vraag in woord-zinnen. En daar gaan we ook dit jaar op werken…

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

