De Beertjes van Meichenbaum

Afbeelding

Hallo bloggertjes,

Enkele blogs geleden verwees ik naar ‘de Beertjes van Meichenbaum’. Maar wie zijn “die beertjes” nu eigenlijk? Wat doen ze?

Bij het uitvoeren van een werkblaadje verwijs ik altijd naar de ‘Beertjes’. Met de ‘Beertjes’ leren de kinderen gericht werken. Met 4 eenvoudige prenten wordt er een stappenplan getoond.

1. Ik denk na. (Wat had de juf weer gezegd? Welke spullen heb ik nodig?)

2. Ik maak een plan. (Wat neem ik nu eerst? Wat doe ik dan?)

3. Ik voer uit. (Ik werk stap voor stap mijn werkblaadje af.)

4. Ik kijk na. (Heb ik alles ingevuld? Staat mijn naam er op? Is mijn tafel helemaal opgeruimd? Is mijn werkblaadje in het ‘bakje met de pijl’?) 

Omdat het stappenplan met de Beertjes eigenlijk niet concreet genoeg is voor sommige kleuters – heb ik doorheen de jaren ondervonden –  heb ik het stappenplan verduidelijkt met foto’s. Mijn zoon Milan toont stap voor stap voor wat ze achtereenvolgens moeten nemen en wat ze moeten doen. Heel concreet dus… enkel het werkblaadje maakt hij niet! 😉

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

