Werkblaadje van de week: “De aa van schaap”

Afbeelding

Hallo bloggertjes,

Auditieve discriminatie krijgt een héél belangrijke plaats in de derde kleuterklas. Je zal merken dat er heel dikwijls een werkblaadje tussenzit waarin ‘horen’ (dus het auditieve) de klemtoon krijgt. Want oefening baart kunst!

In welke woorden hoor je de ‘aa’ van schaap?

De opdracht is om alle aa-woordjes in te kleuren. Als ze dit zelfstandig hebben gedaan, komen ze bij mij. Individueel vraag ik welk woordje ze benoemd hebben, want sommige kleuters hebben ‘zwaan’ niet gekleurd en deze heeft nochtans een aa-klank. Maar als ik het prentje dan laat benoemen en ze zeggen ‘eend’… tja, eend heeft geen aa-klank dus is hun gedachtengang wel juist!

Ik herhaal het woordje dat zij genoemd hebben dan nog eens met de nadruk op de aa-klank. Ik stel dan de vraag of ze de ‘aa’ horen in het woordje. Op deze manier lukt het sommige kleuters wel, wat zelfstandig moeilijker ging. Maar dan weet ik dat deze kleuters op de goeie weg zijn…

Bij andere kleuters merk ik dan weer dat ze de aa-klank helemaal niet kunnen onderscheiden, zelfs niet als ik er de nadruk op leg. Zij zijn dus nog niet echt toe aan het voorbereidend lezen… maar gelukkig krijgen we nog een heel jaar om te oefenen! So, no worries! 😉

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

