Kikker is Kikker

Standaard

Hallo bloggertjes,

in ons nieuw thema staat Kikker, het gekende personage uit de boeken van Max Velthuijs, in de kijker. Uit elk verhaal vloeit een “wijsheid” voort die we gaan bespreken. Want die “Wijsheden van Kikker” zijn ook in het (kleuter)leven niet onbelangrijk.

Het vertrekpunt wordt “Kikker is Kikker”. Kikker ontdekt dat zijn vrienden allemaal veel kunnen en heeft het gevoel dat hij zelf niks kan… Maar dit lijkt uiteraard alleen maar zo!

Na het vertellen, bespreek ik het boek met de kleuters. Want de moraal van een verhaal is niet voor elke kleuter even voor de hand liggend. Seth onthoudt er uit dat we allemaal iets kunnen. Cécile voegt eraan toe dat we onszelf moeten blijven. Ja, we onthouden: we zijn allemaal anders. En ik voeg er nog de mooie slogan van Cécile aan toe: we moeten onszelf blijven.

Nadien denken we zelf eens na over wat we goed kunnen en wat minder goed gaat. Wat blijkt het toch moeilijk om bij onszelf te zien wat we niet zo goed kunnen! 😉 De kleuters blijven steken bij sportieve dingen “ik kan springen”, “ik kan geen koprol”, “ik kan geen handstand” dus we gaan eens naar elkaar kijken. Wat vinden we mooi, leuk,… aan de ander? Wat vinden we dat een klasgenootje goed kan? Wat vinden we dat beter kan?

Door te kijken en na te denken over elkaar merken we dat we allemaal anders zijn.

Lees hieronder hoe de kleuters elkaar zien nadat we dit samen besproken hebben:

Zeno kan goed lopen en timmeren maar op tijd een werkblaadje maken lukt niet goed.

Febe kan goed spelen met haar vriendinnetjes in de hoeken want ze maakt geen ruzie maar ze kan niet op tijd haar werkblaadje afwerken.

Alexandre kan goed loopwedstrijdjes doen op school maar hij kan niet goed op de bank blijven zitten.

Amaris is een goeie vriendin voor Paulien. Amaris kan niet schommelen.

Miel kan goed lopen maar kan niet koprollen.

Oona kan goed aan haar contract werken. Maar wat ze niet zo goed kan, hebben we nog niet opgemerkt…

Ashly kan héél goed voor dingen en kinderen zorgen maar kan nog niet zo goed praten want daar oefent ze op.

Zowé kan goed met haar vriendin Larissa spelen. Zowé kan niet goed opletten want ze zit veel te prutsen aan haar kleren.

Paulien kan goed aan haar contract werken en met haar vriendinnen spelen. Maar wat ze niet zo goed kan, hebben we nog niet opgemerkt… Maar ze zegt dat ze iets weet wat ze niet kan wat anderen nog niet gezien hebben: ze kan niet goed bijten in een appel.

Cécile kan goed met haar vriendinnetjes  spelen, aan haar contract werken en meewerken in de kring. Maar wat ze niet zo goed kan, hebben we nog niet opgemerkt… Cécile weet echter wel zelf iets: ze kan niet goed met haar vingers aan haar tenen bij ballet.

Dylan kan goed voetballen want hij heeft al 2x in de goal gestopt. Dylan kan niet zo goed aan zijn contract werken en hij maakt wel ruzie.

Lena kan goed paardrijden, werkblaadjes maken en aan de creatafel werken. Maar wat ze niet zo goed kan, hebben we nog niet opgemerkt…

Noa kan goed voor haar vriendinnetjes zorgen en ze kan goed tekenen en knutselen. Juf weet dat ze moeilijk afscheid kan nemen van mama en papa als zus thuis is. “Ja!” beaamt ze lachend. 😉

Cedric kan goed spelen en iets maken met de blokken. Hij kan niet goed zijn werkblaadje maken of aan de creatafel komen.

Margot kan goed voor Amaris zorgen maar ze kan niet goed op tijd haar werkblaadje maken of aan de creatafel komen.

Seth kan goed aan zijn contract werken, voetballen, koprollen en met zijn vriendjes spelen. Maar wat hij niet zo goed kan, hebben we nog niet opgemerkt… Seth weet echter zelf dat hij geen veters kan strikken.

Jesse kan goed met zijn vriend Cedric spelen maar niet goed zijn werkblaadje maken of aan de creatafel komen.

Larissa kan goed met Zowé spelen maar bij de spelletjes kan ze wel ruzie maken.

Juf Bérénice kan goed lezen, contract geven, nadenken over wat de kindjes kunnen maken, kindjes op straf steken :D, leuke hoekjes maken en de naampjes schrijven. Ook de juf kan niet alles leg ik uit  – verwonderde blikken van mijn K3-tjes  – maar toch kunnen ze niet écht iets typerend bedenken. Juf kan niet schommelen. “Toch wel”, reageert Seth en inderdaad Dylan en Seth hebben al gezien dat ik dat wel heel goed kan. 😉 Juf kan niet goed op hakken lopen. Haha, waarschijnlijk heeft Lena al gezien hoe lomp ik kan zijn! Dus dat is wél typerend! 😉 Ze kunnen niet echt iets bedenken dus help ik ze even op weg want ik wil toch aantonen dat ook mama’s en papa’s niet alles kunnen:  juf kan niet supergoed koken of muziek maken!

En zo hebben we allemaal wel iets wat we goed en niet zo goed kunnen!

We zijn eigenlijk benieuwd waarmee onze mama’s en papa’s het moeilijk hebben en waarin ze uitblinken. Wie durft een reactie plaatsen en het ons laten weten?! 🙂

Groetjes, juf Bérénice

»

  1. Veerle niet te bescheiden… Je kan heel goed korrelen 🙂
    Ikzelf kan goed koken en knutselen maar Ik zit niet graag stil… Van wie zou alexandre dit toch hebben?

  2. Ik kan goed tanden vullen en trekken. Maar voor de rest blink ik in niets uit. Ik vind dat ook niet erg. Zolang ik maar gelukkig en gezond ben en een klein beetje van alles kan! En… ik vind zeker niet alles een makkie; zoals: geduldig zijn, vlees bakken zonder te laten aanbranden,…. de rest hou ik voor mezelf 🙂

Geef een reactie

