‘Kunst’, ons nieuw thema!

Standaard

Hallo bloggertjes,

we starten vandaag met een nieuw thema. Wie kent ons nieuw thema? “Kunst”, weet Cécile.

Wat is kunst? Gelijk mooie dingen (Miel) schilderijen (Cécile) tekeningen (Paulien) mooie tekeningen (Cedric) knutselwerkjes (Seth) standbeeld (Cécile) iets met allemaal ijzeren stokken gemaakt (Manon)

Waar kunnen we kunst zien? In het circus (Zeno) op school (Noa) in de academie (Manon) ring die de juf aan heeft (Cécile)

Welke kunst zien we op school? dingen die met verf gemaakt zijn (Cécile) Hoe heet een kunstwerk gemaakt met verf? “Een schilderij”, weet Miel. Inderdaad op school hangen er mooie kunstwerken. Alle kinderen in de klas maken mooie kunstwerken maar er hangen er ook nog aan de gebouwen. Die we zullen we dit thema ook eens gaan bekijken.

Maar waar gaan de mensen eigenlijk naar toe om kunst te zien? Cécile is daar al eens geweest maar weet de naam niet meer… Zo heel groot en daar heeft ze allemaal schilderijen gezien. “Ach ja, een museum!” herinnert ze zich opeens.

Wij gaan ook de laatste dag van ons thema naar een museum. Ik leg ook even uit dat een gids meegaat en wat een gids eigenlijk is… Een gids weet heel veel over het museum en legt ons dingen uit over de schilderijen. Wij weten niet altijd de verhalen achter de schilderijen maar een gids weet dat wel. “Ja, bij mijn oma is dat ook. Je kan niet goed zien wat de dingen zijn maar mijn oma weet dat wel!” vult Manon aan.

Ik vertel ook even dat we nadien in de kelder van het museum in het atelier gaan werken. Wat is een atelier? “Dat is gelijk mijn papa!” reageert Miel enthousiast. Wat doet hij daar? “Werken”, vat Miel kort samen. Wij gaan ook werken zoals echte kunstenaars in het atelier van het museum. Cécile haar ogen lichten helemaal op “Ohhhhhhh”… “Dus mijn mama heeft gelijk want ik dacht dat we daar gewoon gingen kijken!” vervolgt Cécile. Ja, dan heeft de mama van Cécile goed de themabrief gelezen want ik had dat al verklapt aan de mama’s en papa’s.

Ik vervolg dat we ook in de klas als echte kunstenaars aan de slag zullen gaan. En de voorlaatste dag van ons thema houden we een tentoonstelling. Wat is een tentoonstelling? “Daar komen mensen kijken naar de schilderijen”, weet Manon. Inderdaad! En de mama’s, papa’s en kindjes van de andere klassen mogen dan naar onze tentoonstelling komen kijken.

Miel zijn opa kan ook heel mooi schilderen en hij werkt in een winkeltje – hij werkt daar alleen hé – en hij verkoopt daar kaders voor rond kunstwerken. Ik kan Miel al geruststellen dat hij – en alle andere creatievelingen – ook eens een kader zullen maken voor rond een kunstwerk dat ze zelf mogen kiezen.

Volgend jaar gaat Cécile naar de tekenacademie, weet ze ons te vertellen. “Ik ook!” reageert Paulien enthousiast.

En dan richt ik de thematafel in zodat we helemaal in de ban zijn van… kunst!

thematafel kunst

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Groetjes, juf Bérénice

 

Geef een reactie

