Dali

Standaard

Hallo bloggertjes,

een andere Spaanse grootmeester wordt vandaag onder de loep genomen: Salvador Dali.

Ik laat de kleuters met deze kunstenaar kennis maken aan de hand van het prachtige prentenboek, De kleine Dali.

de-kleine-dali“De kleine Salvi vindt op het strand een sleutel. Na een zoektocht blijkt die sleutel de lade te openen waarin allemaal gekke figuren zitten. Als de kleine Salvi opgroeit, opent hij van tijd tot tijd die lade om als volwassen man, die we allemaal kennen als Salvador Dali, kunstwerken te maken over de droomfiguren uit de lade.”

Miel heeft het onmiddellijk begrepen want als ik vraag wat Dali schildert, reageert hij: “Vanuit zijn dromen!”

Heelwat pagina’s uit het boek verwijzen naar reële schilderijen van Dali maar worden in het boek “kinderlijk” in beeld gebracht. Een echte aanrader voor al wie houdt van de kunstwerken van Dali!

Na het verhaal leg ik enkele kunstwerken van Dali in de kring. Wie kan welk kunstwerk in het boek terugvinden?

de-duurzaamheid-van-de-herinnering-1931-dali“De duurzaamheid van de herinnering”

de-olifanten-dali“De olifanten”

Zo vindt  Oona bijvoorbeeld heel gemakkellijk de pannenkoekenklokken terug en herkent Amaris de olifanten met lange poten.

Nadien nemen we nog een ander schilderij van Dali waar.

Het gezicht van Mae West 1934-1935 - Dali

Noa herkent er onmiddellijk een vrouw in maar het schilderij stelt natuurlijk ook nog iets anders voor. En dit is veeeeeeel moeilijker te zien voor de kleuters, zo blijkt.

Na aandachtig te kijken, ziet Lena een kast. “Ja, de neus is de kast”, vult Manon aan. Wat is het haar? Seth ziet er gordijnen in. Inderdaad! “En de mond is een zetel”, ziet Miel opeens. En tot slot ziet Amaris dat de ogen eigenlijk schilderijen zijn.

Dus wat stelt heel het kunstwerk dan eigenlijk voor? “Een huis van binnen”, merkt Miel dan op.

Portret van Picasso, 1947 - Dali

Ik toon nog een heel gek schilderij. Lachende gezichten alom!

Alle kleuters zijn het erover eens dat ze het schilderij eigenlijk niet zo mooi vinden.

Zeno vindt het kunstwerk grappig en Dylan vindt het raar. Maar welk gevoel geeft het schilderij ons? Zouden we deze persoon in het donker willen tegenkomen? Neen, niemand! Waarom niet? “Omdat ’t zo eng is”, verwoordt Manon ons gevoel correct.

Als ik vertel dat Dali het portret van Picasso geschilderd heeft, schieten alle kleuters natuurlijk weer in de lach. Zouden Dali en Picasso goede vrienden zijn? De meningen zijn in dit geval verdeeld…

Groetjes, juf Bérénice

»

  1. haLLO, MIJN Naam is elly en ik ben op zoek naar het boek de kleine dali,weet u misschien waar k dit kan bemachtigen of weet u iemand die deze voor mij tweedehands heeft te koop.

    ik ben namelijk beelden kunstenaar en geef les aan kinderen, dit boek zou heel goed passen het kader van les en schilderen.

    • Hallo Elly, ik kocht het boek ‘De kleine Dali’ bij ECI maar ik heb het even nagekeken en het is niet leverbaar op het moment. Ook bij bol.com is het niet leverbaar. Sorry, ik kan je dus niet helpen. Veel succes met je zoektocht!

Geef een reactie

