Ontdekking 10: Allemaal vormen

Standaard

Hallo bloggertjes,

we leerden de voorbije weken de cirkel, het vierkant, de driehoek en de rechthoek bij naam kennen.

Er zijn voorwerpen die we kunnen associëren met één van die vier vormen. Wie kent er een voorwerp en aan welke vorm doet dit voorwerp je denken?

Een ronde oorbel = cirkel (Cécile) Het rondje van het oog = cirkel (Zeno) Wat is de juiste naam… weet iemand dat? “De pupil”, weet Cécile.

We gaan verder…

Een hoedje van papier = driehoek (Miel) Deur = rechthoek (Noa) Een blad = rechthoek (Seth) Een doos = driehoek (Alexandre)… maar hij bedoelde eigenlijk een vierkant. Welke vorm kan een doos nog hebben? Een rechthoek”, weet Manon.

We gaan weer verder…

Tekening = rechthoek (Oona) Magneet = cirkel (Lena) Bord = driehoek (Dylan) maar hij bedoelde een rechthoek. Matje in de boekenhoek = cirkel (Amaris) Schildersdoek = rechthoek (Miel) Tafel = rechthoek (Manon) (De zitting van de) stoel van de werkkindjes = cirkel (Larissa) Klok = cirkel (Seth) Raam = rechthoek (Noa) Geknutseld Pistache-masker =3 cirkels (Paulien)

Daarbij aansluitend kunnen de kleuters een Logiblokkenspel ontdekken in de hoeken. In dit spel moeten de kleuters enerzijds de Logiblokken sorteren volgens dikte, grootte, vorm en kleur. Maar er is ook een associatiespel waarbij je afbeeldingen moet associëren met vormen. Dit is ook een spelletje voor het contract.

Naast het Logiblokkenspel is er ook een gezelschapsspel met vormen. Wie heeft er om ter snelst het blad vol met gekleurde vormen. Deze kleuter is de winnaar!

Voilà, 2 nieuwe spelletjes om te ontdekken in de hoeken!

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s