Ontdekking 12: Evenwicht

Standaard

Hallo bloggertjes,

de nieuwe ontdekking vandaag is ‘evenwicht’. We brengen dit nieuwe element aan met een spelletje, om ter langst op één been staan. Seth en Cécile blijven uiteindelijk over maar Cécile wordt de winnaar. Welke proef hebben we gedaan? “Evenwicht”, weet Seth.

 

Ik neem er een blad en een potlood bij. Wat kunnen we hiermee doen dat te maken heeft met evenwicht? En het potlood dient niet om te tekenen. Ik wil iets knutselen dat we kunnen gebruiken.

Miel, Oona, Cécile en Amaris geven ideeën aan en stap voor stap wordt er in de goeie richting gedacht. Uiteindelijk is het Seth die met het ideale voorstel komt. Hij maakt met het potlood en de lat een wip. Heeft een wip met evenwicht te maken? “Ja!” klinkt het.

Als de wip mooi in het midden blijft, waar spreken we dan van? “Van een weegschaal,” reageert Manon. Inderdaad, het lijkt er wel op. Maar we hebben het net geoefend. “Evenwicht!” klinkt het. Inderdaad, de wip is in evenwicht.

 

Ik heb plasticine. Nu wil ik dat de wip (of weegschaal) mooi in evenwicht is. Ik leg er 2 plasticine balletjes op maar de wip/weegschaal is niet in evenwicht. Hoe komt dat? “Omdat het ene balletje klein is en het andere groot”, merkt Paulien op. We hebben inderdaad een zware en lichte bal dus dan kan de weegschaal/wip niet in evenwicht zijn.  Wat moet ik dan wel doen? Cécile denkt een klein balletje nemen. Ik maak een klein balletje maar de weegschaal/wip is nog steeds niet in evenwicht. “Je moet ze even groot maken”, verbetert Lena me. Het lukt ongeveer want de balletjes op de gram even zwaar maken is natuurlijk niet gemakkelijk.

Dus tonen we het aan met 2 identieke Legoblokjes. Lena heeft gelijkt, ze zijn even groot en je hebt evenwicht.

“Het lijkt op een zweefvliegtuig”, reageert Seth. Inderdaad, die moet ook in evenwicht zijn.

 

Na de speeltijd oefenen we in de speelzaal verder. Evenwicht op de Zweedse bank. Wie kan de smalle kant van de bank oversteken zonder een voetje op de grond te zetten. Cedric en vooral Amaris vinden het heel moeilijk maar uiteindelijk lukt het hen allebei. Applaus! Heel de klas geraakte naar de overkant.

We spelen als leuke afsluiter nog het spelletje ‘om ter snelst op één been naar de overkant’. Het eindigt spannend tussen Jesse en Seth maar de laatste wordt de winnaar.

 

Ik denk dat we nu wel weten wat evenwicht is… proef geslaagd!

Geef een reactie

