De eerste schooldag

Standaard

Hallo bloggertjes,

de eerste schooldag zit er op. Het was superdruk vandaag! De meeste kleuters hebben hun beste beentje voorgezet om hun nieuwe juf te plezieren maar sommigen waren nog helemaal in vakantiestemming en hadden niet veel kaas gegeten van al die nieuwe klasregels!😉

Onze derde kleuterklas telt 22 kleuters.

Febe en Cedric die nog een jaartje in K3 blijven, voelden zich al direct thuis tussen hun nieuwe klasgenootjes. Ze zetten ook absoluut hun beste beentje voor en kenden duidelijk nog het reilen en zeilen van de klas! Toppie!

We hebben onverwacht  afscheid moeten nemen van Amaury die blijkbaar terug naar zijn vroegere school is omdat hij het moeilijk gewoon kon worden op De Zandloper…

Voor de rest geen nieuwe kleuters in onze echte jongensklas.

We zijn de dag gestart in de kring. Normaal hebben de kleuters een vaste plaats – op die manier letten ze ook beter op tijdens het kringgebeuren – maar vandaag hebben ze nog mogen kiezen naast wie ze zitten. En op die manier heb ik ook al de “babelutten” opgemerkt in de klas!😉

Hoe zag de eerste K3-dag er uit?

Samen hebben we de daglijn opgehangen (waarop we de activiteiten gedurende de dag kunnen meevolgen). Maar ook de  weerkalender en weekkalender hebben we bekeken. Normaal zijn de drie taken opdrachten voor onze werkkindjes maar vandaag heb ik dit even voor m’n rekening genomen. Morgen mogen Febe en Cedric het eens voordoen. Andere kleuters zijn meestal de beste leermeesters!

Welke hoekjes zijn vandaag open? Aan de hand van de pictogrammen ontdekken we welke hoeken vandaag open zijn. Het kriebelt om te gaan spelen maar ene keer we allemaal een hoekje gekozen hebben, is het bijna speeltijd dus het echte spelen is voor na de speeltijd.

Nog kort de tijd om de spulletjes uit de boekentassen te halen.

We verzamelen vanaf dit schooljaar het gezond tienuurtje en het bijhorende drankje, de versnapering voor de middagspeeltijd en het bijhorende drankje alsook de brooddozen met het bijhorende drankje voor het middagmaal in aparte bakken.  Nu is dit nog een tijdrovende bezigheid maar de kleuters zullen er gauw hun draai in vinden en op die manier moeten de kinderen niet constant in de boekentassen rommelen en blijft de gang netjes. 

Tip: Op een schooldag heeft je kleuter TWEE drankjes nodig (of drie als hij/zij ’s middags boterhammen eet). Wanneer je tetrabrikjes meegeeft, zijn twee drankjes nodig maar indien je flesjes meegeeft is EEN flesje voldoende. Eén fles is gelijk aan 2 brikjes. Kinderen drinken écht niet meer! En indien ze toch nog dorst zouden hebben, mogen ze altijd drinken van de kraan. Zoals ik ook in de brief schreef, mag je altijd een drinkfles meegeven die ze zelf vullen met water. Een naam op drankjes, koekjes, doosjes,… is geen overbodige luxe maar net héél handig.

We maken een mooie rij – ook nieuw dit jaar: per twee – en gaan naar de speelplaats want in K3 is er geen koek- en drankmoment meer in de klas.

Sommige kleuters beseffen dat ze wat moeten door doen om nog speeltijd te hebben, anderen treuzelen en komen tot de vaststelling dat de speeltijd gedaan is ene keer ze gedaan hebben met eten en drinken. Maar geen zorgen, ze ervaren dit gauw en het tempo gaat er op vooruit!😉

Na de speeltijd kiezen we nog allemaal een nieuw kentekentje. En dan gaan we naar de gang en hangen onze jas bij het eigen kenteken. Zullen ze het morgen ook nog weten? Ben benieuwd…

We kijken ook of de jassen netjes opgehangen zijn want de mouwen zijn niet binnenste buiten. Neen, zelfredzaamheid is ook een stokpaardje in K3 en we letten daarbij op de details want de basis hebben ze geleerd in K1 en K2. Hierbij aansluitend leren we ook onze boekentas netjes op te bergen. De opbergplaats is niet groot maar als we alles netjes zetten lukt dit wel. Morgen weer?

Dan is het eindelijk tijd voor de hoeken… het langverwachte moment! Aan de creatafel blazen sommige kleuters bellen op het kaftpapier voor hun heen- en weerschriftje. Een traditie op de eerste schooldag! En elke jaar weer vinden de kleuters dit top! Dus als het mooi gekleurd kaftpapier al rond het schriftje van je kleuter prijkt, wil dit zeggen dat zij/hij vanmorgen al aan de slag is gegaan! En wil dit ook zeggen dat mama of papa aan de slag kan met het plastificeerpapier!

Maar buiten enkele creatievelingen willen de meesten spelen. Poppenhoek, winkel, experimenteerhoekje – moeilijke naam die we nog veel moeten oefenen😉 , Playmobil, automat, magneetspelletje en K’Nex-blokken. 

Tijd om op te ruimen! We doen dit met de zandloper. Vijf minuutjes en dan is onze hoek netjes. We ruimen zelf op wat we uitgehaald hebben. Waar stond dit nu ook weer allemaal? Ik heb de kleuters voor ze begonnen met spelen de tip gegeven om eerst te kijken waar alles stond. Hebben ze dit ook gedaan? Sommigen wel, anderen vallen uit de lucht!😉

Het refterbezoek is niet veel anders dan in de tweede kleuterklas. Of toch… de derdekleuterklassers die warme maaltijd eten, eten met mes en vork. Ook iets wat thuis verder ingeoefend kan worden.

De rest van de middag spelen we eerst op de “grote speelplaats”, de speelweide en keren dan terug naar de kleuterspeelplaats. Het is mooi weer, dus de eerste middagpauze kan al niet meer stuk!

In de namiddag verzamelen we – na het toiletbezoek (het vast moment is trouwens na elke pauze) en een slok water drinken van de kraan met onze beker – weer allemaal in de kring. Vanmiddag leg ik een rekenspelletje uit. We oefenen het bouwen naar voorbeeld met blokken: een opdrachtkaart met een constructie op en de kleuter bouwt dit na. De opdrachtkaarten zijn opgebouwd in drie niveaus. We starten uiteraard allemaal in het ‘gemakkelijke niveau’ om zo verder op te bouwen. Cedric, Yaro, Febe en Fleur hebben onmiddellijk onder de knie wat ze moeten doen. Super-de-luxe! Voilà, we kennen al één spelletje dat de rekenvoorwaarden oefent. Als we het spel helemaal tot een goed einde brengen, verdienen we een sticker. Iedereen die er zin in heeft, mag het rekenspel uitproberen in de hoeken. En ja hoor, die sticker spreekt aan want Yaro, Fleur, Brend en Cedric gaan in het rekenhoekje met het nieuwe spel aan de slag.

Helena en Anna tonen wat ze in hun mars hebben aan de puzzeltafel! Elke kleuter begint in K3 bij 60/70 stukken. Lukt dit niet, oefenen we eerst met minder (of lukt dit blindelings schakelen we naar meer over) want ik wil dat elke kleuter op zijn/haar niveau kan werken. Bij elkeen moet ik nog eens uitleggen dat we eerst de stukjes van de kader uitzoeken, de kader leggen en dan pas aan de binnenkant beginnen maar ene keer ze dit stappenplan op hebben, gebeurt het puzzelen supervlot.

Vier creatievelingen – Martha, Samantha, Febe en Merel – kiezen er vanmiddag voor om het kaftpapier te maken. De anderen ontdekken weer de bovengenoemde speelhoeken. 

We zijn zo druk aan het werk dat wanneer ik opkijk, ik merk dat het bijna tijd is. De middagspeeltijd valt op een ander moment nu dus het is ook voor juf even wennen.

Ene keer terug in de klas kies ik er voor om al te gaan opruimen. Nieuwe hoeken, nieuwe opruimafspraken… er is werk aan de winkel. En de kleuters hebben tijd nodig dit onder de knie te krijgen. Met uitzondering van het viertal dat het opruimen van de automat niet zo nauw nam , verliep het al heel wat vlotter dan ’s ochtends. Jippie!

Alle kleuters krijgen nog een sticker  in hun heen- en weerschriftje om onze eerste schooldag te “vieren”. De meesten hadden ‘em ook écht, écht verdiend!

Ik vond het alvast een mega-drukke maar ook geslaagde eerste dag…

Op naar een geslaagde week… een geslaagde maand… een geslaagd schooljaar!

Groetjes, juf Bérénice

PS De bijhorende foto’s vind je op de Facebook ‘K3 op De Zandloper’-pagina.

 

Eén reactie »

  1. Brend was niet zo enthousiast om te starten in K3, maar zag hem toch met een glimlach terug naar huis komen. Hij vertelde over het rekenspelletje en het spelen met de auto’s. Hij was heel content! (En ik ook😉 )

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s