Klasboek

Standaard

Hallo bloggertjes,

elke ochtend is er uiteraard kringgesprek maar één keertje in de week aan het einde van de week, neem ik het kringgesprek op op een dictafoontje – dat ik een tweetal jaren geleden kocht met een geschenkbon van enkele ouders die ik dit jaar weer mag verwelkomen😉 – en ik post de vertelsels van jullie kleuters dan in een korte blog. Dit vertelmoment draagt al sinds jaar en dag de naam ‘klasboek’. Waarom die naam? Wel, vroeger schreef ik de vertelsels van de kleuters gewoon neer en werden verzameld in een kaft. Sommige ouders dachten zelfs dat ik steno kon. Niet dus, enkel snel krabbelen😉 Maar we zijn mee met onze tijd dus het klasboek is nu digitaal!

Vertellen is vrijblijvend. Sommige kleuters vertellen nooit iets tijdens het kringgesprek; niet ’s morgens, niet specifiek voor het klasboek. Ondanks ik ze toch stimuleer omdat ik weet dat de ouders dit toch graag lezen. Bij deze ben je verwittigd als je weinig te lezen krijgt…

Nog iets, ik probeer zo letterlijk mogelijk neer te schrijven wat de kleuters zeggen, net dat is leuk en grappig!

Of wat de kleuters vertellen (over thuis) ook op waarheid berust, gaan jullie zelf beter kunnen beoordelen!😉

‘Op’ Dolfijnenpark hebben we ook wel dieren gezien en al. Ik kon Plopsaland verdienen of Dolfijnenpark. (Jens)

Ik heb een schommel bij mij thuis en een glijbaan. En een buurmeisje dat bij mij mag komen spelen. (Anna)

We hebben zo’n bosje en soms komt een buurmeisje van ons daar en dan spelen we met haar. En soms mag ze ook eens bij ons thuis komen. (Roman)

Als er nog eens een lange vakantie is, ga ik met mijn papa naar Plopsaland. (Febe)

Ik ben in “Timinet”, Frankrijk,  geweest en in Timinet was er een groot zwembad en daar hebben we een gans jaar in kunnen zwemmen. En er was daar een huisje met een bed. (Martha)

Ik ben op reis al een keer geweest met mijn mama. Ik weet wel niet in welk land. Er mocht dan een bal mee en fietsen. Stijntje en ik hadden alletwee een fiets. En als ik vijf jaar was dan ‘krijgde’ ik diene fiets. (Lennert)

Ik ben ook naar het Dolfinarium geweest. En ik heb daar op die Manta gezeten enzo. En ik heb zo ook zo’n knuffel gekocht en je moest op een knopje duwen en het maakt een dolfijnengeluid want het is ook een dolfijn. (Brend)

Ik ben in de eerste vakantie naar Anna haar verjaardag geweest. En we hadden pannenkoeken gegeten. En alle meisjes op de verjaardag waren niet bang van spinnen. (Merel)

Ik was al eens met mijn mama naar het zwembad geweest van school. (Yosa)

Ik ben naar dat land geweest en ik ben naar de Sprookjesboom geweest en daar was ook een trollenboom en die vertelde en ook de reus en Klein Duimpje. (Arno)

Nog één keer slapen en ik mag bij mijn papa. (Cedric)

Ik ben naar de dierentuin geweest. Ik zag daar een restaurant. (Jasper)

Voilà, de vertellers van ons allereerste  klasboek.

Groetjes, juf Bérénice

 

 

 

»

Geef een reactie

