Werkblaadje van de week: Voor en na

Standaard

Hallo bloggertjes,

aan het begin van de week – maandag dus – krijgen de kleuters een werkblaadje uitgelegd dat aan het einde van de week – vrijdag dus – afgewerkt moet zijn.

Het werkblaadje wordt klassikaal besproken en tijdens de keuzehoeken moeten de kleuters dit zelfstandig afwerken.

We denken hierbij aan ‘de Beertjes’ (voor insiders: van Meichenbaum): 1. ik denk na (Wat had de juf weer gezegd? Welke spullen heb ik nodig?) 2. ik maak een plan (Wat neem ik nu eerst allemaal?) 3. ik voer uit (Ik werk stap voor stap mijn werkblaadje af) 4. ik kijk na (Heb ik alles ingevuld? Staat mijn naam er op? Is mijn tafel helemaal opgeruimd? Is mijn werkblaadje in het ‘bakje met de pijl’?) Voor het de kleuters nog gemakkelijker te maken, heeft “mijne Milan” de opeenvolgende stappen van de Beertjes concreet voor getoond.😉

Jens

 

 

 

 

 

 

 

 

De uitdaging deze week: ‘Voor en na’. We zien drie situaties: een koekje eten, jas aantrekken, schilderen. Eigenlijk heel gemakkelijk daar het zich om dagdagelijkse situaties handelt. Wat doet het kindje eerst (dus voor de situatie)? Wat doet het kindje daarna (dus na de situatie)?

Het werkblaadje heeft eigenlijk één valkuil: de leesrichting! Prentjes in chronologische volgorde kleven we van links naar rechts.

Maar de speelhoeken waren toch nog vééééééééél leuker want ondanks mijn herhaaldelijke pogingen om ze aan het werk te krijgen “Denk aan je werkblaadje!”, dagelijks “Denk aan je werkblaadje!”, meerdere keren per dag “Denk aan je werkblaadje!”🙂 … had ik toch nog de helft van de kleuters die ik vanmiddag aan het werk heb gezet. Nog even het werkblaadje herhalen want dat zat beslist al ver weg!

Bij de kleuters die niet spontaan beginnen aan hun werkblaadje noteer ik “verplichte activiteit”. Op die manier weten jullie ook dat ik je kleuter verplicht aan het werk heb moeten zetten en krijg je een betere kijk op zijn/haar spontane motivatie in de klas.

Volgende week nieuwe start met een nieuw werkblaadje!

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

