Woorddelen klappen

Standaard

Hallo bloggertjes,

vandaag beginnen we de dag met een echte voorbereidende activiteit, we gaan namelijk woorddelen in stukjes klappen.

Alle kleuters kiezen een woordje… Dit lijkt achteraf voor de eerste kleuters die aan de beurt komen een heel moeilijke opgave. Is het nochtans helemaal niet want kies gewoon “iets”, maakt niet uit wat, al is het datgene waar op dat moment je oog op valt.ūüėČ

Elke kleuter klapt individueel zijn/haar gekozen woordje. Nadien zegt hij/zij uit hoeveel stukjes het woord bestaat. Elke kleuter kijkt dan na met de dopjes of ze juist geteld hebben.

Issa

Helena: ka-bou-ter. Helena telt en zegt 3 stukjes. We kijken samen na met de dopjes… het is juist.

Jens: hoed-je. Hij doet het ook helemaal juist.

Anna moet even nadenken maar vindt dan ‘blaad-jes’. Ook Anna is juist.

Jasper heeft het ook moeilijk om een woord te vinden maar kiest dan ‘be-ker’. Hij doet het klappen en tellen juist.

Ook Yaro vindt na lang denken zijn woordje. Het klappen en tellen gaat veel vlotter.

Jefferson: pi-ra-ten-boot. Hij moet eens opnieuw tellen want het is natuurlijk een lang woord. Maar als hij nadien met de dopjes aan de slag gaat, blijkt dat hij juist gewerkt heeft.

Roman: pom-poen. Roman doet het correct.

Febe: kas-sa. Ook Febe is juist.

Lando: pa-pe-gaai. Ook bij Lando prima.

Martha: kaas-je. Ze moet enkele keren opnieuw beginnen – een beetje zenuwachtig precies – maar uiteindelijk lukt het prima.

Issa: Mi-ckey Mous’. Issa denkt twee maar als hij er de dopjes bijhaalt, ziet hij dat er een foutje is, er liggen drie dopjes dus het woordje bestaat uit drie woordstukjes.

Samantha: Min-nie Mous’. Samantha telt juist.

Lennert: te-le-vi-sie. Hij telt het lange woordje correct.

Brend: o-li-fant. Brend weet niet echt hoeveel hij geteld heeft dus hij maakt onmiddellijk gebruik van de dopjes en ziet drie.

Merel: ha-ha-hart. Ze denkt drie stukjes. E√©ndelige woorden zijn meestal de vuilkuil bij veel kleuters. De kleuters “rekken” de woorden uit. Ook de dopjes gaan hier niet echt bij helpen. Dit is aanvoelen…

Lino: sneeuw-man. Lino telt correct 2 stukjes.

Fleur: bloem. Fleur klapt het 1-delig woordje correct. Goed zo!

Yosa: ge-reed-schap. Yosa telt helemaal juist.

Victor: Victor maakt steeds zinnetjes maar dat is niet de bedoeling van deze oefening. Ik help hem even op weg en we kiezen ‘bed’ uit zijn zinnetje. Ook hij maakt de veelvoorkomende fout ‘be-ed’. Geen probleem, we oefenen ¬†dit nog volop!

Arno: kik-ker. Ook Arno telt goed.

Rafael: au-to. Idem voor Rafael.

Cedric: “au-to-mak-er”. Cedric doet dit probleemloos.

Het werkblaadje van deze week sluit daarbij aan. En ik druk de kleuters nog op het hart om de dopjes te gebruiken als ze twijfelen.

Groetjes, juf Bérénice

E√©n reactie »

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s