Werkblaadje van de week: Woorddelen klappen

Standaard

Hallo bloggertjes,

Wie kan een woordje in stukjes verdelen? We oefenen dit eerst allemaal samen in de kring. (lees onze K3-weblog)

Nadien gaan we in het denkhoekje zelfstandig aan de slag.

Lennert Roman

 

 

 

 

 

 

 

 

plak-band -> Hoeveel keer moeten we klappen? Ja, twee keer! We zetten evenveel kruisjes (of kleuren evenveel vakjes)

schrijf-pot-lood -> Hoeveel keer moeten we klappen? Als de kleuters niet tegelijkertijd kunnen klappen en tellen (in hun hoofd) mogen ze dopjes gebruiken. Voor elk woordstukje leggen ze een dopje en ontdekken zo dat schrijf-pot-lood bestaat uit 3 stukjes want er liggen drie dopjes op tafel.

De valkuilen in deze oefening zijn meestal de 1-delige woorden. Bvb. ‘verf’ is een woord uit één stuk. Maar sommige kleuters laten zich verleiden tot ve-erf🙂

Als de kleuters het werkblaadje hebben ingevuld komen ze bij mij en herneem ik het werkblaadje individueel met hen. Waarom? Wèl, de afbeelding van een potlood kan voor de ene kleuter ‘pot-lood’ betekenen maar voor de andere ‘kleur-pot-lood’ en voor kleuter nummer drie misschien wel ‘schrijf-pot-lood’. In het eerste geval moet de kleuter 2 kruisjes zetten, in de andere twee gevallen 3 kruisjes… Dus je ziet maar niet enkel het voorbeeld van de juf is het juiste! De kleuters krijgen de kans om zelf te denken… Oefening baart kunst!

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s