Aan de creatafel

Standaard

Hallo bloggertjes,

een techniek die ik zeer veel toepas aan de creatafel is tekenen met inkt en schilderen met ecoline. Zogoed als in elk thema prijkt er zo’n kleurrijk creawerkje aan de klasramen.

Hoe gaan we aan het werk?

Anna

 

 

 

 

 

 

 

De kleuters tekenen met “schrijfpotlood” binnen het thema een figuur. Meestal teken ik stap voor stap voor wat er verwacht wordt zodat de kleuters die niet zo creatief zijn een idee hebben in welke richting we uitgaan. Bij moeilijkere opdrachten  qua vormgeving laat ik mijn tekening op het bord staan, bij opdrachten waar de fantasie primeert, veeg ik het weg. Kleuters hebben zoveel meer fantasie dan ik!😉

We leren groot werken,  ons volledig blad gebruiken… niet altijd gemakkelijk.

Aangezien voor dit creawerkje de beginletter van hun naam het uitgangspunt is, help ik een handje. De letters teken ik.

Helena

 

 

 

 

 

 

 

Wanneer we klaar zijn met tekenen, overtrekken we het geheel met Oost-Indische inkt.

Issa

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Als ons tekening droog is – meestal in de namiddag of de volgende dag want aan deze techniek werken we altijd 2 dagen om alle creatievelingen de kans te geven – schilderen we het geheel in met ecoline. De kleuters krijgen hierbij meestal maar drie kleuren (rood, geel, blauw) de andere kleuren moeten ze zelf maken. Ze leren kleuren mengen, water gebruiken om uit te spoelen, penseel af te drogen.

Voor dit creawerk gebruiken we ook een bruine verfpoeder en zilver-ecoline.

En als ook de laatste stap is voltooid, krijgen we een prachtig, kleurrijk creawerk! Je kan de eerste werkjes bekijken op onze FB-pagina.

Groetjes, juf Bérénice

Geef een reactie

