Techniekles: Een brug bouwen

Standaard

Mama, papa,

een techniekles bij kleuters is niet direct een evidentie. ‘Techniek’ klinkt zo groots maar uiteindelijk pakken we dit natuurlijk op kleuterniveau aan.

Het verhaal van Joske is het uitgangspunt:

verhaal Joske

Doorheen de weide van de boerderij van boer Pol en boerin Frieda loopt een rivier. Aan de ene kant van de rivier woont het hangbuikzwijntje Joske en aan de andere kant de varkentjes Frits en Freddy. Joske hoort telkens weer dat de twee varkentjes veel plezier hebben. Joske voelt zich triest. Waarom?

Joske zou inderdaad graag vriendjes hebben zoals Frits en Freddy. Hij zou veel liever bij hen op de weide zitten.

Wat kan Joske doen om naar de overkant te geraken?

Marie had het idee een brug te bouwen… Ideaal want daar wou ik naartoe met mijn verhaal!😉

In de hoeken gingen de kleuters de voorbije week aan de slag. Met vier moesten ze samenwerken. Ik gaf zo weinig mogelijk tips want via ‘trial & error’ ontdekken ze het meest.

Elkaars ideeën geduldig  uitproberen, is niet voor iedereen even gemakkelijk. Dat maken onderstaande filmpjes zeker duidelijk. Maar de groepjes die het best samenwerken slaagden er ook daadwerkelijk in een brug te bouwen. De glunderende gezichten als het gelukt is, spreken boekdelen!

 

Vandaag evalueerden we het geheel met de Piet Huyzentruyt-vraag “Wat hebben we geleerd?”

evaluatie brug bouwen

En als ik hoorde wat ze verwoordden, was ik echt trots! Een geslaagde techniekles!

Groetjes, juf Bérénice

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s